Παρασκευή

ΠΡΟΣΔΟΚΙΕΣ και στάσεις γονέων: Ως προς τα παιδιά(1)

Υπάρχουν πολλά θέματα τα οποία δεν αγγίζουμε εύκολα όχι γιατί δεν ξέρουμε αλλά γιατί πολλές φορές δεν τολμάμε να ανοίξουμε εξαιτίας των αντιδράσεων που λαμβάνουν χώρα αμέσως μετά την ανάπτυξή τους.Ειδικά αν κάπου μέσα σε αυτό το θέμα αναγνωρίζουμε τον εαυτό  μας και προσπαθούμε να τον δικαιολογήσουμε τότε μπορεί να φτάσουμε και μέχρι τα άκρα..
Ένα  τέτοιο θέμα είναι οι προσδοκίες των γονέων.
Τι σημαίνει όμως προσδοκία.. Απλά θα πω πως είναι η επιθυμία μας να δούμε τα παιδιά μας να διαπρέπουν  κάπου και ξεκινάει από εμάς,τι έχουμε ως προσωπικές αξίες   και τι πιστεύουμε εμείς..
Θετικές  είναι οι προσδοκίες αν είναι στα πλαίσια της λογικής και γίνονται κάτω από συνειδητοποίηση όχι μόνο της αλήθειας αλλά και της πραγματικότητας και φυσικά έχοντας λάβει υπ όψιν μας όλες τις παραμέτρους που δεν θα οδηγήσουν τις προσδοκίες μας σε διάψευση..
Ας προχωρήσω σε μερικά παραδείγματα.
 Δύο γονείς συζητούν για τα παιδιά τους ."Η κόρη  μου είναι 3 ετών και είναι πανέμορφη..Θα την προωθήσω στα καλλιστεία. Θα γίνει ένα μοντέλο απίθανο και θα κάνει διεθνή καριέρα ..Είμαι σίγουρη για αυτό και θα κάνω τα αδύνατα δυνατά να το πετύχει."
Ο άλλος γονέας λέει:"Το παιδί μου παίζει μουσική από τα 6 ..Είναι πλέον 12.Ο καθηγητής του μου είπε πως έχει πολλές δυνατότητες και έχει ταλέντο..Θα προσπαθήσω να το βοηθήσω αν αυτό θέλει να κάνει και θα  το στηρίξω.Και ποιος ξέρει? Ίσως δω το παιδί μου να παίζει στην Ευρωπαϊκή Ορχήστρα Νέων ".
 Ποιος γονέας  από τους δύο σας έκανε να νιώσετε λίγο άβολα ή και να προβληματιστείτε?Ποια από τις προσδοκίες   έχει σχέση αλλά και έχει λάβει υπ όψιν της το ίδιο το παιδί ως χαρακτήρα και ως οντότητα και όχι ως συνέχεια -πιθανόν- του εαυτού του?Σίγουρα προβληματιστήκατε με τα λεγόμενα του πρώτου και νιώσατε  πως ο άλλος  είναι πιο κοντά στην πραγματικότητα καθώς λαμβάνει  υπ όψιν το ίδιο το ίδιο το παιδί.Και όμως και οι δύο εκφράζουν προσωπικές προσδοκίες και επιθυμία...

"Στο σπίτι αποφασίζω εγώ για όλα..Δεν μπορεί κανείς να μου φέρει αντίρρηση και φυσικά εγώ αποφασίζω τι θα κάνουμε..Θέλω το παιδί μου να ναι γερό πάνω από όλα και μεγαλώνοντας να κάνει αυτό που θέλει. και που αποφάσισε ήδη να κάνει μετά από συζήτησή  μας..Ξέρετε αποφασίσαμε να πάει στο Πανεπιστήμιο για να σπουδάσει Μοριακή Βιολογία..Πού θα πάει θα του μάθω να τα κάνει. όλα.Δεν με ενδιαφέρει αν δεν είναι καλός μαθητής..Με ενδιαφέρει να σηκώνει χέρι και να λέει σωστά πράγματα ,να συμμετέχει ,να δραστηριοποιείται να διαβάζει και να τα ξέρει όλα.Δεν ΄μπορείτε να μου λέτε ότι δεν το κάνει..Σας διαψεύδω και δεν το δέχομαι..ΤΟ ξέρω το παιδί μου.."
"Ξέρω ότι δεν είναι εύκολο παιδί.Έχει μια τάση να κλείνεται στον εαυτό του κάτι που με ξενίζει  και με λυπεί γιατί εμείς στην οικογένεια είμαστε πιο κοινωνικοί.Προσπαθώ να το καταλάβω να του δείξω πως πρέπει να είναι λίγο πιο "ανοιχτό"για το καλό του αλλά δεν μου είναι εύκολο πολλές φορές. Ήθελε να πάει στην θεατρική ομάδα του συλλόγου και αυτό μας χαροποίησε πολύ αλλά ακόμα είναι συνεσταλμένο..Με τη βοήθειά σας και τη βοήθεια των ειδικών εκεί σίγουρα θα το καταφέρουμε ..,Και έτσι πιθανόν σε λίγο καιρό΄να το δούμε να παίρνει μέρος στη θεατρική παράσταση που παρουσιάζει ο σύλλογός μας.."
Πεστε μου τώρα τι νιώσατε?Και όμως είναι λόγια γονέων που  έχουν ειπωθεί και πολλές φορές μας εκπλήσσουν οπότε τα συζητάμε μεταξύ μας ως εκπαιδευτικοί.Σίγουρα στην πρώτη περίπτωση κουνήσατε συγκαταβατικά το κεφάλι ,μπορεί και να χαμογελάσατε κιόλας με όλο αυτό που εξέφρασε ο γονέας αλλά πίσω από αυτά τα λόγια υπάρχει ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ που βιώνει ούτε και εγώ ξέρω τι στην ψυχούλα του ακόμα και αν δείχνει ευτυχισμένο .Στη δεύτερη όμως?Γελάσατε ή σκεφτήκατε πως οι προσδοκίες είναι πιο κοντά στην πραγματικότητα?

Βλέπουμε λοιπόν πως όλα έχουν σχέση με εμάς μα και τον τρόπο σκέψης μας και τι περιμένουμε από τα παιδιά  μας..Αν το εγώ μας είναι υπερφίαλο και υπερτονισμένο   και δεν βλέπουμε ποιο είναι το παιδί μας ,αν  το θεωρούμε συνέχειά μας και πως αυτό θα κάνει αυτά που εμείς δεν κάναμε,αν θεωρούμε πως εμείς ξέρουμε το καλό του και το πιέζουμε να κάνει πράγματα γιατί εμείς το θεωρούμε ικανό αλλά δεν λαμβάνουμε υπ όψιν μας τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του και την ιδιοσυγκρασία του,αν δεν βλέπουμε τις ικανότητές του και τις δυνατότητές του στην πραγματική τους διάσταση,αν δεν το βοηθάμε να αναπτύξει την αυτοαντίληψή του και την αυτοεκτίμησή του αλλά επιβάλλουμε πάνω του τα θέλω μας χωρίς να υπάρχουν όσα προαναφέρθηκαν, τότε το μόνο που θα έχουμε είναι ένα παιδί που ποτέ δεν θα μας ικανοποιήσει,ένα παιδί που θα μας διαψεύσει με αποτέλεσμα να "το απορρίψουμε" ενώ αρχίζουμε να ρίχνουμε ,ως αποτέλεσμα, την  ευθύνη και στον όποιον εμπλέκεται με την ανάπτυξή του.Από τους παππούδες που "εσείς το χαλάσατε"μέχρι το δάσκαλο-καθηγητή"που είναι ανίκανος να κάνει μάθημα και έτσι το παιδί τι να σου κάνει.Δεν τα κατάφερε".
Ένα παιδί που έχει απορριφθεί και  η αυτοεκτίμησή του και η αυτοαντίληψή του δεν έχουν αναπτυχθεί, δυστυχώς απομονώνεται ,μαθαίνει πως δεν είναι άξιο να εκπληρώνει τα ΘΕΛΩ του γονέα του , νιώθει πως τον πρόδωσε με αποτέλεσμα -τι άλλο?- να αποκτήσει χαμηλή αυτοεκτίμηση και  αυτό που θα βιώνει κάθε άλλο παρά η χαρά του να "ζω"και "αναπτύσσομαι ως άτομο βάση των δικών μου ικανοτήτων και δυνατοτήτων." θα είναι.
Οι προσδοκίεςς μας ως γονείς είναι αυτές που καθοδηγούν το παιδί μας ..Αν αυτές  ξεκινούν από μικρή ηλικία πριν ακόμα το παιδί πατήσει κυριολεκτικά στα πόδια του  και μας δείξει τις ικανότητές του(σε προκλήσεις και δραστηριότητες) , τότε μόνο ρεαλιστικές δεν μπορούν να είναι.. Αν εμείς πιστεύουμε   πως θα γίνει κάτι ξεχωριστό και μοναδικό και το πιέζουμε προς αυτό το σημείο ,το μόνο που θα καταφέρουμε είναι να έχουμε ένα απογοητευμένο παιδί  που δεν θα καταφέρει ποτέ να κάνει τα δικά του όνειρα,ένα παιδί που η ψυχική του και συναισθηματική του κατάσταση έχει πληγεί αφάνταστα και σίγουρα ως ενήλικο πια άτομο θα έχει προβλήματα συμπεριφοράς και προσαρμογής  και από την άλλη μεριά εμείς θα νιώθουμε προδομένοι και ανικανοποίητοι με αποτέλεσμα να απορρίψουμε το ίδιο μας το παιδί..Και αυτό είναι κάτι που φαίνεται..

Βιβλιογραφία
Φιλοδοξίες και προσδοκίες μαθητών και γονέων για σπουδές και επαγγέλματα στις Κυκλάδες: 
διαμορφωτικοί τους παράγοντες
Οι προσδοκίες των γονέων
Διερεύνηση στάσεων και αντιλήψεων γονέων και συμβούλων σταδιοδρομίας σε σχέση με τις επαγγελματικές επιλογές των παιδιών με δυσλεξία
Δεύτερη Ανάγνωση

Πέμπτη

Ξενάγηση σε τάξη του αύριο που τα παιδιά την έχουν ανάγκη σήμερα.

 Αυτό το κείμενο γράφεται με τη βοήθεια των μαθητών μου.Πολλά είναι απόψεις των παιδιών. Όπως οι αίθουσες ή τα κτήρια,όπως οι γωνιές και οι χρωματιστοί τοίχοι.Είναι οι ιδέες τους για το τι θα μπορούσαν να φέρουν ή να έχει  η  αιθουσα (μέχρι κουζίνα μου είπαν πέρσι  για να κάνουμε μόνοι  μας το πρωινό).ΕΝΑ ΚΕΙΜΕΝΟ δικό τους και δικό μου μέσα από συζητήσεις μας αρκετά επηρεασμένο σε πολλά σημεία με όσα κάνουμε ήδη στην τάξη..Αν ρωτήσετε τους μαθητές σας θα σας πουν πάνω κάτω τα ίδια..Και αυτό θα πρέπει να μας βάλει σε σκέψεις..
Το κείμενο είναι γραμμένο σε ευθύ λόγο .Σαν να συμβαίνει τώρα.Σήμερα..
-----------------------------------------------------------
 "Με λένε Ιωάννα. Καλώς ήρθατε..Είμαι μαθήτρια Δημοτικού Σχολείου..Θα ζήσετε μαζί μου σήμερα  μια μέρα μας  στην τάξη.
Λοιπόν είναι 8:00 το πρωί και μόλις φτάσαμε στο σχολείο μου..Σας αρέσει?Έχει γυμναστήριο,αίθουσα πειραμάτων,πληροφορικής,μουσικής καλλιτεχνικών και ολοήμερο που είναι στο άλλο κτήριο απέναντι.Εκεί είναι και η βιβλιοθήκη του σχολείου..Το κουδούνι χτυπάει να πάμε για μάθημα .Ελάτε .Πάμε στην τάξη..Εκεί  βέβαια για λίγο ο καθένας μας  θα κάνει σιωπηλά την προσευχή στο Θεό που πιστεύει.
Είμαστε μαθητές με πολλές θρησκείες στην τάξη...Η μαμά μου λέει πως όταν πήγαινε σχολείο έκαναν προσευχή έξω όλοι μαζί..Δεν το καταλαβαίνω αυτό βέβαια γιατί δεν το έζησα..Εμένα δεν με πειράζει που κάνουμε προσευχή ο καθένας μόνος του .Μάθαμε στην ΚΠΑ ότι το Σύνταγμά μας επιτρέπει να πιστεύουμε σε όποιο Θεό θέλουμε οπότε  το σεβόμαστε αυτό και έτσι δεν με πειράζει που δεν κάνουμε προσευχή όλοι μαζί.
Τελειώσαμε..Τώρα θα πάω στο φοριαμό που έχουμε τις τσάντες. Κοιτάξτε..Έχουμε και λάπτοπ που τα χρησιμοποιούμε σε σύνδεση για ασκήσεις αλλά έχουμε και τετράδια και ένα βιβλίο για όλα τα μαθήματα..Πάω στην ΣΤ τάξη και είναι από τις καλύτερες εννοείται.Μεγαλώσαμε βλέπετε.
Αλήθεια η τάξη μας πως σας φαίνεται? Έχει χρώμα ναι..Μας αρέσει..Και είναι φωτεινή. Ηταν εμπόδιο το φως όταν βλέπαμε βίντεο αλλά βρήκανε λύση. Έχουν βάλει στόρια ..
Τι είναι πίσω μας?Μα δεν βλέπετε?Νομίζω φαίνεται.Είναι ο χώρος ξεκούρασης..Έχουμε το δικαίωμα αν τελειώσουμε τις εργασίες να πηγαίνουμε εκεί.Ναι εμείς κάναμε τους...καναπέδες..Σας αρέσουν?.Μη φανταστείτε πως είναι δύσκολο..Πήραμε παλέτες  και κατεβήκαμε στο προαύλιο να τις βάψουμε,ζητήσαμε να κάνουμε μαξιλάρες με αφρολέξ και τα ντύσαμε,2 μαμάδες ειχαν αυτά τα μικρά χαλάκια στο σπίτι και η μαμά μου μας έφερε ένα τραπεζάκι..Κόψαμε χαρτόνια κάναμε τη διακόσμηση και πριν λίγες μέρες μας έφεραν και το ..φωτιστικό..Για το ντεκόρ είναι.Δεν μας χρειάζεται.Και έτσι κάναμε το χώρο μας..Διαβάζουμε ξεκουραζόμαστε και συζητάμε χαμηλόφωνα..
Κουκλοθέατρο?Όχι οι μεγάλες τάξεις δεν έχουν..Μόνο οι μικρές.Τι να το κάνουμε εμείς το κουκλοθέατρο? Εμείς κάνουμε άλλα στην τάξη..
Ελάτε πάμε να καθήσουμε.Το πρόγραμμα λέει γλώσσα..
Χτες τελειώσαμε μια θεματική με θέμα το περιβάλλον.Ήταν μεγάλη θεματική αλλά κάναμε πολλά μαθήματα μαζί..Οικολογία ,μαθηματικά,φυσική,ωκεανογραφία,γλώσσα,ιστορία,κοινωνική ιστορία και πολιτικές διαχείρισής του.Μπορούμε να προσαρμόζουμε το πρόγραμμα ανάλογα με τις θεματικές ..
Σήμερα να δούμε τι θα κάνουμε.
Καθόμαστε στα θρανία μας λοιπόν....Γραφεία τα λέμε εμείς μεταξύ μας  και όχι θρανία  γιατί δεν μας αρέσει η λέξη θρανία..Καθόμαστε ανά 4.Δίπλα μας  βλέπετε έχουμε μικρά ντουλαπάκια και εκεί έχουμε  υλικό για τις θεματικές.Βιβλία στο ένα ,υλικό φυσικής στο άλλο,μαθηματικά όργανα και μπογιές στο τρίτο..Ολα τα χουμε.Είναι ευθύνη της κάθε ομάδας ,προσέξτε όχι των παιδιών αλλά της ομάδας  συνολικά ,να έχουμε το υλικό περιποιημένο..Αν κάτι δεν υπάρχει είναι δική μας ευθύνη να το αναπληρώσουμε καθώς απο την αρχή της χρονιάς τα χουμε όλα μέσα..Επίσης τα χουμε και αρχειοθετημένα στον υπολογιστή της τάξης.Αν κάποια ομάδα χρειάζεται κάποιο υλικό δεν έχει παρά να δει στον υπολογιστή ποια ομάδα το διαθέτει..Το δανείζουμε βέβαια δεν το χαρίζουμε γιατί η κάθε ομάδα έχει το δικό της υλικό και το χει χρεωμένο.Οι γονείς μας συμφωνούν με αυτό.Είναι κάποια πράγματα που τα λέει η δασκάλα μας με τους γονείς μας (πολλά δεν τα ξέρουμε ) αλλά όταν συμφωνούν κάτι ,ισχύει και δεν υπάρχει περιθώριο να αντιδράσουμε.
Ανοίγουμε τώρα το θεματικό βιβλίο.Η δασκάλα μας χαμογελάει.. Τη βλέπετε.?Ωραία .Εχει πάλι ενδιαφέρον ότι θα κάνουμε..Ποιο να επέλεξε άραγε?
Κοιτάξτε.Ρωτάει τον Νίκο πως νιώθει που ναι στην τάξη.Ωχ πάλι κόλλησε να μιλήσει..Να η Μαρία .Αυτή πάλι κάτι θα πει..
Η σειρά μου...Μισό λεπτό να απαντήσω..Με ρώτησε πως νιώθω για το χθεσινό μικροεπεισόδιο με το Χρήστο.Τι να της πω.Χάλια?Αμ δε..Θα με κοροϊδέψουν.Και όμως ο Χρήστος είναι ο καλύτερός μου φίλος και λυπάμαι που μαλώσαμε..
Μας χωρίζει σε διαφορετικές ομάδες πάλι.Τα μαθηματικά μυαλά είναι μαζί,στην άλλη ομάδα είναι οι καλλιτέχνες μας(έχουμε 2 ζωγράφους,1 ..φωτογράφο και 2 στιχουργούς-μουσικούς) εμένα με έβαλε στην ομάδα της επικοινωνίας,και οι υπόλοιποι 5 είναι η ομάδα που θα επεξεργαστεί ένα έτοιμο υλικό που έχει φέρει η δασκάλα μας.Δεν ξέρω τι είναι
Θεματική ενότητα.Συναισθήματα.Μας λέει πως θα μάθουμε και να τα αναγνωρίζουμε και να τα δείχνουμε αλλά και να περιορίζουμε τα αρνητικά..Θα μας πάρει πάνω κάτω 8 με 10 ώρες..Δηλαδή μια βδομάδα και κάτι.΄Τώρα θα μας δώσει τι θα  πρέπει να κάνουμε στις πρώτες 6 ώρες της θεματικής.
Η πρώτη ομάδα θα πρέπει να κάνει ένα ερωτηματολόγιο σχετικά με τα ΄...συναισθήματα που νιώθουν τα παιδιά σε ένα εύρος 50 συμμαθητών μας  και μετά θα κάνουν τα στατιστικά στοιχεία. Ειναι οι ερευνητές μας.Οι τρεις  από αυτούς είναι άσ τα να πάνε.. Μην τους πεις να γράψουν κείμενα .Αν εμείς γράφουμε 2 σελίδες και 3 ανάλογα με το θέμα αυτοί γράφουν ..μισή. Δώς τους όμως μαθηματικά και ότι έχει να κάνει με αυτά και πέταξαν τη σκούφια τους.Ομως οι ομάδες αλλάζουν ανάλογα με τη θεματική.Μπορεί να ..γκρινιάζουν γιατί δεν τους αρέσει αυτό που θα κάνουν  αλλά κάνουν τη δουλειά τους  αλλιώς χαλάει η ομάδα..
Εμείς θα πρέπει να βρούμε σε κείμενα συναισθήματα και πως εκφράζονται αλλά και πίνακες που προκαλούν συναισθήματα.Εχει δώσει  σε όλους μας μια λίστα με το ποια είναι τα  συναισθήματα.Δεν ήξερα ότι είναι τόσσσσσα πολλά..Θα πρέπει στο τέλος να κάνουμε 4 μικρά κείμενα δικά μας θεατρικά.Θα τα δραματοποιήσουμε..Η κυρία πολλές φορές  τα κινηματογραφεί"Θα ναι ωραίο  να βλέπετε όταν μεγαλώσετε τι κάνατε όταν ήσασταν μικρότεροι"μας λέει πάντα.Μετά σίγουρα θα μας πει να τα κάνουμε μικρά αφηγηματικά κείμενα..Λατρεύω το μάθημα της γλώσσας!!!
Η τρίτη ομάδα θα πρέπει για κάθε ένα συναίσθημα που μπορεί να νιώσει και να καταλάβει ,να γράψει ένα ποίημα ή τραγούδι.Ο  Χρήστος ο φωτογράφος μας θα δημιουργήσει.Αυτό που πρέπει να κάνει .είπε η κυρία, είναι να φωτογραφίζει τα πρόσωπά μας όταν κάνουμε την εργασία και όποτε το θεωρεί απαραίτητο.Στο τέλος θα πρέπει να κάνει μια έκθεση φωτογραφίας...Ένα σας λέω που μου το λέει η μαμά μου..Αν ο Χρήστος ήταν στο παλιό σχολείο τώρα θα "καιγόταν" γιατί δεν τα παίρνει και πολύ τα γράμματα.Αλλά είναι ο πιο διάσημος στο σχολείο μας..Είναι ο φωτογράφος μας ,ο φωτογράφος όλων των εκδηλώσεων και μάλιστα πέρσι έγινε και μια μικρή έκθεση με έργα του στο Σχολείο και το έγραψαν οι εφημερίδες.Μάλιστα ένας φωτογράφος της πόλης μας τον παίρνει μαζί του για να κάνει εξάσκηση.Θέλει λέει να πάρει το ...πούλιτζερ..Τι είναι αυτό  μόνο αυτός ξέρει.
Η τέταρτη ομάδα έχει να δει βιντεάκια και αποσπάσματα ταινιών να δει και να νιώσει συναισθήματα  και να καταγράψει από που απορρέουν όλα αυτά..Αχ θα ναι μια υπέροχη βδομάδα..
Δουλεύουμε τώρα.Βέβαια έχει μια σχετική ανησυχία η τάξη αλλά φροντίζουμε να μην ενοχλούμε πολύ..Μαθαίνουμε τους κανόνες μέσα απο παιχνίδια στις μικρές τάξεις...
Κοιτάξτε.Η δασκάλα μας περνάει από ομάδα σε ομάδα.Σε κάθε ομάδα έχει και μια άδεια καρέκλα.Εκεί κάθεται και κάνουμε..."σύσκεψη"..Ετσι λέει τη συνεργασία μας..Τη ρωτάμε ,μας δείχνει που πρέπει να κινηθούμε,μας επαναφέρει πίσω όταν χαθούμε και γενικά φροντίζει να χουμε το καλυτερο αποτέλεσμα.Βέβαια κάποιοι δεν συνεργάζονται πολύ αλλά δεν τους αφήνει να τεμπελιάσουν .Θα τους δώσει η κυρία τι θα πρέπει να κάνουν και πρέπει να το κάνουν αλλιώς διασπούν το έργο της ομάδας και δεν έχουμε έτσι καλό αποτέλεσμα.Η δασκάλα μας κινείται συνεχώς,μας μιλάει μας φροντίζει,συζητάμε μαζί της και μάλιστα πολύ και για πολλά θέματα,μας δίνει συμβουλές. Αλλα δεν ήρθατε εδώ σήμερα να σας πούμε για αυτή έτσι δεν είναι?Η κυρία μας είναι άλλο θέμα μεγάλοοοοοο!!!Τέλος πάντων να συνεχίσουμε...Α χτύπησε  το κουδουνι.Σορυ ώρα για διάλειμμα.

Στο κουδούνι φυσικά βγαίνουμε έξω..Ε είμαστε και παιδιά.Μας χρειάζεται λίγη χαλάρωση.Τώρα θα μου πεις χαλάρωση με τρέξιμο κυνηγητό και πολλές φορές τσακωμούς γίνεται?Ε ναι γίνεται αλλά μη φανταστείτε.Δεν κάνουμε αγώνες μποξ..Απλά διαφωνούμε έντονα..Μέχρι εκεί.Μάθαμε απο μικρά τι σημαίνει βία και προσπαθούμε να μην το κάνουμε ποτέ.ΔΕΝ ΑΚΟΥΜΠΑΜΕ ΠΟΤΕ κανένα ούτε τους βρίζουμε..Είναι λάθος..

Λοιπόν φύγατε για λίγο ε?Καλά κάνατε..Πήγατε στις μικρότερες τάξεις..Ορίστε?Τι με ρωτήσατε? Επόμενα μαθήματα τι είχαμε? Μαθηματικά.Ναι μεν οι.."μαθηματικοί "ασχολήθηκαν και την πρώτη ώρα με αυτά αλλά έχουμε και μάθημα κανονικό μαθηματικών για όλους..Σήμερα μας έφερε αντικείμενα. Ένα τούβλο,ένα ταψί ναι  ταψί  ,ένα μεγάλο ζάρι υφασμάτινο και χαρτόνια κομμένα σε  διάφορα τρίγωνα.Πάλι σε ομάδες δουλέψαμε...Αλλά μας άλλαξε θέση όλους..Δεν είναι σταθερές οι ομάδες μας σχεδόν ποτέ...Πριν λίγες μέρες μάθαμε να βρίσκουμε την περίμετρο..Σήμερα μας είπε να βρούμε τρόπους να υπολογίσουμε το εμβαδόν τους..Θα παιδευόμασταν όπως και έγινε.Αλλά με ερωτήσεις μας καθοδήγησε τι να κάνουμε.Ευκολο ήταν..Στο τέλος κάνουμε δικά μας προβλήματα..Μοιάζει με παιχνίδι.
Ιστορία?ΠΑΙΧΝΙΔΑΚΙ..Και μαθαίνουμε πολλά έτσι..Βλέπουμε πίνακες σχετικά με αυτό που θέλει να διδάξει η κυρία ,βρίσκουμε σε διάφορα βιβλία αναφορές.διαβάζουμε τα λόγια του Κολοκοτρώνη πχ ή του Μέτερνιχ,αναπαριστάνουμε μάχες.διαβάζουμε ποίηση κυρίως Σολωμό ,Σουρή κλπ βλέπουμε βιντεάκια και ταινίες..,..χαμός ΤΙ ΝΑ ΣΑΣ ΛΕΩ!!.Υπέροχο μάθημα.Φτάσαμε στους Φιλέλληνες..Α έχουμε και πρόσβαση εξαιτίας ενός γονέα που έχει νομισματική συλλογή σε νομίσματα εποχής..Έρχεται τα δίνει στην κυρία και αν η κυρία μας δεν γνωρίζει κάτι ,αναλαμβάνει ο ίδιος ή η κόρη του να μας πει..Απίστευτο μάθημα σας λέω..
ΚΠΑ..ε το καλύτερο,.Μιλάμε για πολιτική και κοινωνική αγωγή κυριολεκτικά. Κείμενα πάλι από άρθρα .λογοτεχνία κλπ επιστρατεύονται από εμάς ,Παρουσιάζουμε εμείς τα θέματα..Συζητάμε.Κάνουμε debate,παρουσιάζουμε συνεντεύξεις..

Τι ώρα σχολάμε? 2. το μεσημέρι κάθε μέρα μικροί και μεγάλοι. Βέβαια σήμερα είχαμε αυτό το πρόγραμμα..Άλλες μέρες έχουμε γραμματική μέσα από εργασίες πάλι που κάνουμε ή φιλαναγνωσία,άλλοτε Γυμναστική  και εδώ μάλιστα κάνουμε μέχρι και πρώτες βοήθειες με κούκλες που έχουμε στο σχολείο αλλά και μάθημα διατροφής ,μουσική  όπου τραγουδάμε ή βγάζουμε δικά μας κομμάτια(κυρίως μελοποιούμε ότι κάνουμε εμείς.. Μάλιστα κάνουμε και διαγωνισμό στο τέλος της χρονιάς με κριτές γονείς και δασκάλους. Φέτος σκεφτόμασταν να κάνουμε και παιδική εκπομπή στο ραδιόφωνο αλλά είναι λίγο δύσκολο να βρεθεί το πως και το πότε..Έτσι το αφήσαμε για του χρόνου. Έχουμε και Φυσική ..Εκεί μόνο πειράματα κάνουμε.Ευτυχώς με υλικά μη εκρηκτικά γιατί με μερικούς που έχουμε φοβάμαι πως με την αφηρημάδα τους και με την όρεξη για ζαβολιά θα κάναμε καμιά ζημιά στο χώρο του εργαστηρίου.
Κάνουμε πολλά πράγματα στο σχολείο..Και δεν βαθμολογούμαστε μόνο αριθμητικά..Έχουμε περιγραφική αξιολόγηση.Η δασκάλα μας εντοπίζει τα θετικά και τα..αρνητικά μας (δυστυχώς για εμάς γιατί ποιος ακούει τους γονείς μας) αλλά έτσι μας βοηθάει να γίνουμε καλύτεροι και οι γονείς μας πάλι καταλαβαίνουν που έχουμε μικρά θεματάκια και που φταίμε εμείς ή που φταίει  το DNA μας όπως λέει η μαμά. μου...Όμως δεν στενοχωριόμαστε.Δεν μπορούμε να είμαστε σε όλα καλοί.
Εκείνο που βέβαια ξέρω εγώ είναι πως χαίρομαι που το σχολείο μου είναι έτσι και μακάρι να γίνει καλύτερο..
Λοιπόν αυτά τα λίγα.. Σας ευχαριστούμε για την επίσκεψη και ελπίζω να μας ξανάρθετε!!!


Τρίτη

ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΝΑ ΣΑΙ ΔΑΣΚΑΛΟΣ (2)

Αν και ποτέ δεν έχω κάνει τέτοιου είδους ανάρτηση στο Blog μου, για πρώτη φορά ένιωσα την ανάγκη  να το κάνω για να βάλω μερικά πράγματα στη θέση τους...Να πω δυο λόγια για το κείμενο με τίτλο"Τι σημαίνει να σαι δάσκαλος"το οποίο στο διαδίκτυο κυκλοφόρησε με τίτλο "Aφιερωμένο σε όσους πιστεύουν πως ο δάσκαλος κάθεται"..

Πρώτα από όλα επιτρέψτε μου να αναφερθώ  στο θέμα πατρότητας του κειμένου εξαιτίας ενός μικρού μπερδέματος  που δημιουργήθηκε και σχολιάστηκε με μηνύματα που ήρθαν στο Blog μου.Δεν θα προχωρούσα σε κανένα άλλο νέο κείμενο αν δεν είχε δημιουργηθεί μια περίεργη κατάσταση... .Το κείμενο ναι είναι δικό μου αλλά το κείμενο μόνο. Όχι όσα περιγράφω καθώς όσα περιγράφω είναι "εμείς".Είναι η ζωή όλων των Δασκάλων... Δεν πίστευα  πως το κείμενο  θα έφτανε να αναπαραχθεί σε όλα τα μεγάλα  site καθώς η σελίδα μου είναι καθαρά "σχολική" και είναι προς ενημέρωση κυρίως μαθητών -γονέων της περιοχής μου  και συναδέλφων .Έβαλα  λοιπόν την ανάρτησή μου αυτή  σε μια ομάδα  που υπάρχει στα social media (όπως κάνω για όλες τις αναρτήσεις που επιλέγω να αναρτήσω )και εγώ η ίδια προσωπικά ανέφερα  σε ένα σχόλιο πως όποιος ήθελε μπορούσε να πάρει το κείμενο και να το ανεβάσει στο διαδίκτυο βάζοντας  και το όνομά του γιατί είναι κείμενο της ίδιας μας της ζωής ως δάσκαλοι. Εγώ απλά την περιέγραψα..Περιέγραψα μια μέρα μας....Είναι η ζωή χιλιάδων συναδέλφων  μέσα σε αυτό το κείμενο που είδαν το δικό τους εαυτό και ίσως πολλές φορές συμπλήρωσαν με το νου τους όλα αυτά που δεν αναφέρθηκαν..Μπορεί να μου "ανήκει "το κείμενο ως γραπτό κείμενο αλλά δεν ανήκει μόνο σε μένα το περιεχόμενο και ευχαριστώ τον συνάδελφο Αρη Κοκουσούλα  και όλους τους συναδέλφους/σες που μοιράστηκαν αυτή τη μία  μέρα μας με τον  κόσμο γιατί αν δεν ήταν οι κοινοποιήσεις μας  κάποιοι δεν θα «γνώριζαν»τι σημαίνει να σαι δάσκαλος/

Ποια ήταν η αφορμή για  αυτό το κείμενο? Είναι απλός ο λόγος..Δεν θα τον γράψω  με επιτηδευμένα λόγια για να σας εντυπωσιάσω..Θα τον πω απλά όπως απλό ήταν και το προηγούμενο κείμενό μου.

Συχνά  έπιανα και πιάνω τον εαυτό μου να  προασπίζομαι  και να υπερασπίζομαι τη δουλειά μου  έχοντας  απέναντί μου "ώτα μη ακουόντων" και αυτό με τρομάζε και με τρομάζει. Δεν μπορώ να καταλάβω την αρνητικότητα που λαμβάνω και  τις επιθέσεις πολλών έμμεσα ή άμεσα στο πρόσωπο των εκπαιδευτικών..Πολλοί βάλλουν  συχνά εναντίον μας και μιλούν για εμάς άλλοτε ως "μερίδα Δημοσίων υπαλλήλων που αρνούνται την αξιολόγηση "και άλλοτε αναφέροντας  πως "ΔΕΝ ΕΊΜΑΣΤΕ ΑΞΙΟΙ" για τα παιδιά και πως  έχουμε ευθύνη για την "κακή ποιότητα" της εκπαίδευσης Κρίνομαι άξια ή ανάξια στα μάτια τους ανάλογα με τα "θέλω"΄, τις προσδοκίες τους και τις αναμνήσεις που έχουν, και θα κριθώ ως άξια ή ανάξια με βάση ρούμπρικες και κριτήρια που ακόμα δεν ξέρω τι περιλαμβάνουν και ίσως δεν τα μάθω παρά μόνο όταν μας τα ανακοινώσουν..
Θλίβομαι από το ότι μας λοιδορούν με το παραμικρό ,που μας κρίνουν σκληρά,χωρίς να γνωρίζουν τι σημαίνει να σαι ΔΑΣΚΑΛΟΣ.
Θέλησα λοιπόν να δώσω τη δική μου απάντηση σε όλα αυτά. Να δείξω σε όλους μια μέρα μου μέσα στην τάξη. Να δουν με τα δικά μου μάτια τι κάνουμε κάθε μέρα, να δουν πως μέσα στις τάξεις μας  η Παιδεία και  η εκπαίδευση βρίσκουν τους εκφραστές της και πως ό,τι και να μας προσάπτουν, ακόμα και μέσα σε δύσκολες συνθήκες η διδασκαλία και  τα παιδιά είναι για εμάς το Α και το Ω. Ήθελα  να δείξω σε όλους πως παρόλο που όσα ακούγονται με "διαλύουν" λίγο λίγο  ως εκπαιδευτικό γιατί μειώνουν τις επιστήμες της Παιδαγωγικής και της Διδακτικής  και αυτό έχει ως συνέπεια να  μειώνουν εμένα προσωπικά ως εκφραστή τους , (και αυτό γιατί ακριβώς δεν γνωρίζουν τα αντικείμενα) όταν μπαίνω στην τάξη μου όλα αυτά τα αφήνω πίσω  μου.. Εκεί  μέσα όλα  αυτά φαίνονται τόσο μικρά και τόσο μακρινά και  έτσι συνεχίζουμε και θα συνεχίζουμε να προσφέρουμε στα παιδιά του κόσμου μας αυτό που τους αξίζει δίνοντας ό,τι έχουμε μέσα μας..Δίνοντας ..ΠΑΙΔΕΙΑ..

Είμαι Δασκάλα και ξέρω καλά τι κουβαλάει αυτή η λέξη..Ανησυχώ που σχεδιάζουν για μένα χωρίς εμένα που με κρίνουν χωρίς να έχουν ενδιαφερθεί ποτέ να μάθουν ουσιαστικά...Αλλά εγώ-εμείς θα δίνουμε καθημερινά το δικό μας αγώνα για την εκπαίδευση των παιδιών..Δίνω τη δική μου ζωή μέσα στην τάξη μου και κάνω όσα μπορώ και ακόμα περισσότερα για τα παιδιά..Και αυτό περιέγραψα χτες..Τη ζωή μου ως δασκάλα μέσα σε μια τάξη , μέσα σε μια μέρα..Και ελπίζω να βρήκε "ώτα ακουόντων"..Ακόμα και δικών μας ανθρώπων..


Δευτέρα

Τι θα πει να είσαι δάσκαλος!!



Επέλεξα να γίνω δασκάλα από τα 12 μου."Δεν είναι εύκολο"μου έλεγε ο πατέρας μου "Δάσκαλος σημαίνει Αγάπη,υπομονή,να σαι παιδί ο ίδιος για πάντα με τα παιδιά ..Και είναι μεγάλο βάρος για να το διαχειριστείς. . Έχεις να κάνεις με ψυχές.." Και όμως εγώ το ΉΘΕΛΑ..Ήξερα πως δεν θα χα καλές απολαβές πως θα πρέπει να γυρίσω την Ελλάδα μέχρι να διοριστώ,πως θα πρέπει συνεχώς να διαβάζω να ενημερώνομαι για να προλαβαίνω το μέλλον,να αφιερώνω ώρες στο σπίτι για προετοιμασία ,να διαβάζω ότι μπορώ για να χω γνώσεις.Μα το πιο σπουδαίο αγαπούσα τα παιδιά..Και έγινα δασκάλα..Πλέον δουλεύω σχεδόν 18 χρόνια Και όμως δεν το αλλάζω με τίποτα .Δεν είναι εύκολο να σαι δάσκαλος και όμως..Αξίζει..
------------------------
6:30 το πρωί.. Χτυπάει το ξυπνητήρι,σηκώνεσαι κάνα τέταρτο αργότερα \αποχαιρετάς τα παιδιά σου στο σπίτι και φεύγεις για το σχολείο..8 :10 χτυπάει το κουδούνι,προσευχή ,προσέρχεσαι στην τάξη..
20 έως 25 και 26 φατσούλες (ακόμα και 28) σε περιμένουν με μια όρεξη περίεργη και ματάκια σπινθηροβόλα..Σε περιμένουν κάθε μέρα εκεί όρθια στην είσοδο της τάξης..Χαμογελάνε ,έρχονται στην έδρα σου να σου πούνε ό,τι πέρασαν την προηγούμενη μέρα και προσπαθείς για χιλιοστή φορά να τους πείσεις να σου μιλάει ένας ένας γιατί όλα μαζί είναι αδιανόητο να τους παρακολουθήσεις..
-----------
Κάποια στιγμή αυτό τελειώνει και ξεκινάει το μάθημα και εκεί που όλα πάνε καλά συνειδητοποιείς ότι αρχίζει το κλίμα να "πέφτει"..Πρέπει να περάσεις σε άλλη  μέθοδο τώρα.Να τα κρατήσεις όσο  μπορείς κοντά σου..Ένα αστείο ,ένα ανέκδοτο τα φέρνει πίσω σε σένα.Αλλάζεις τη διδασκαλία..Μέθοδοι πολλές. Ερωτοαποκρίσεις ,διαλεκτική, βιωματική, όλα μαζί σε 2ώρες  ή μία ώρα μαθήματος..Και εκεί ένας μαθητής σου κάνει μια ερώτηση.Μέσα σε δέκατα του δευτερολέπτου έχεις να επεξεργαστείς αν η ερώτηση έχει σχέση με το μάθημα ,αν μπορεί να δέσει με κάτι άλλο που πρέπει να διδάξεις ,αν πρέπει να απαντήσεις άμεσα ή να το αφήσεις για το τέλος και όταν λάβεις την απόφαση συνεχίζεις...Κοιτάς το ρολόι..Πότε πέρασε η ώρα?Και οι μικροί μαθητές σου ακόμα κάνουν ερωτήσεις πάνω στο μάθημα ή σου λένε πως "δεν κατάλαβα πως γίνεται αυτό"..Κάποιες στιγμές πρέπει να αποφασίσεις αν η πίεση να βγάλεις την ύλη θα σε κυριέψει ή θα κάνεις αυτό που πρέπει να κάνεις για να μην έχουν κενά οι μαθητές σου..Και αποφασίζεις το δεύτερο..Κάπου παρακάτω υπάρχει ένα "εύκολο κεφάλαιο "που θα μπορέσεις να συνδυάσεις περισσότερη γνώση και να τους την παρουσιάσεις χωρίς να χαθεί η ύλη .,
---------------
Χτυπάει το κουδούνι και πολλές φορές δεν έχεις προλάβει να δώσεις καν εργασίες..η ΔΙΑΧΕΊΡΙΣΗ ΤΟΥ ΧΡΌΝΟΥ και το χρονοδιάγραμμα ,δεν σου βγήκε σήμερα όπως δεν σου βγήκε και χτες..Μα αυτό είναι λογικό..Έχεις να κάνεις με 20- 25 παιδιά..Με 20-25 διαφορετικούς  μαθητές που έχουν διαφορετικό τρόπο μάθησης και φυσικά που χρειάζονται διαφορετικό χρόνο να επεξεργαστούν και να κατανοήσουν τα νέα δεδομένα.Δεν είσαι ο δάσκαλος που σκέφτεται " Παρέδωσα  το μάθημα , παρέδωσα  την ύλη ,πάμε παρακάτω". ΝΟΙΑΖΕΣΑΙ και σέβεσαι τη διαφορετικότητα και οπωσδήποτε δεν θα ρίξεις στο γονέα την ευθύνη να αναλάβει το δικό σου ρόλο σαν εκπαιδευτικός στο σπίτι αφήνοντας το παιδί να αποχωρήσει από το σχολείο έχοντας απορίες και εκείνος να κληθεί να τις λύσει.Ο ρόλος του δεν είναι αυτός. ..Ξέρεις λοιπόν  τι θα κάνεις..Θα εκμεταλλευθείς 10 λεπτά από το επόμενο μάθημα,..Στο κάτω κάτω κάτω έχεις συνδυάσει με τέτοιο τρόπο το αναλυτικό ωρολόγιο πρόγραμμά σου που τα 10 λεπτά δεν θα καθυστερήσουν την παρουσίαση της νέας γνώσης του επόμενου μαθήματος και εξάλλου(όπως προανέφερα) σε τρία μαθήματα πιο κάτω γνωρίζεις ότι  το κεφάλαιο είναι πιο εύκολο οπότε μπορείς να εντάξεις και επιπλέον γνώση που άφησες πίσω -αν δεν κατάφερες να την εντάξεις στο σημερινό μάθημα-με τέτοιο τρόπο που δεν θα "βαρύνει" τα παιδιά ..
Ακόμα διάλειμμα είναι....Κάνεις να φύγεις και τα παιδιά τρέχουν γύρω σου ..Θέλουν να μοιραστούν μαζί σου κάτι σημαντικό..Προχωράς προς το γραφείο και σε πάνε συνοδεία.. Για άλλη μια φορά χαμογελάς..Μιλάνε όλα μαζί και δεν μπορείς  εύκολα  να καταλάβεις τι λένε αλλά προσπαθείς.Τα παιδιά δεν θα αλλάξουν ποτέ..Χαμογελάς  στην παιδική αφέλεια μπροστά,στην εμπιστοσύνη που σου δείχνουν ,στην ανάγκη τους να τους πεις ένα "μπράβο" στην ανάγκη τους να μοιραστούν κάτι σημαντικό για εκείνα...
----------------------------
Το διάλειμμα τελειώνει..Πηγαίνεις στην τάξη και ακούς τα πρώτα παράπονα.."Κυρία με πείραξε" "κυρία μαλώσαμε ","κυρία με έβρισε" "κυρία μου πήρε το  μολύβι ".Δεν μαλώνεις,δεν προσβάλλεις..Παίρνεις αφορμή για να κάνεις μια συζήτηση..Ήρθε η ώρα να αναλάβεις το ρόλο του παιδαγωγού..Δεν θα διδάξεις, θα διαπαιδαγωγήσεις..Μιλάς για κανόνες.σεβασμό,.αλληλεγγύη εμπλέκεις τα παιδιά.Τους ζητάς τη γνώμη τους...Ξέρεις ότι αυτό θα επαναληφθεί παρόλο που θέλεις να πιστεύεις πως δεν θα ξαναγίνει..Είναι παιδιά..Δεν έχουν την ευελιξία του ενήλικα να ξεχωρίσουν ποιο είναι σημαντικό και ποιο αξίζει να σε κάνει να θυμώσεις. Εσύ ο δάσκαλος πρέπει να τα βοηθήσεις να φτάσουν σε αυτό το επίπεδο κάποια στιγμή..Όμως τώρα πρέπει  να βρεις, μέχρι να  βρουν το δικό τους τρόπο αντιμετώπισης, τρόπους να κρατήσεις μακριά και έξω από  την τάξη τη βία και τις προσβολές,την ενόχληση και την αθυροστομία και να βοηθήσεις τους μαθητές σου να ξεπεράσουν το θυμό και τα νεύρα τους..Ακόμα και αν χρειαστεί να πάρεις ώρα από ένα μάθημα θα το κάνεις γιατί ξέρεις καλά ότι αυτό που πρέπει να φροντίσεις σαν παιδαγωγός είναι και η ψυχική υγεία των μαθητών σου πάνω από όλα αλλά και το κλίμα να είναι αρμονικό μέσα στην τάξη..Κοιτάς τα μάτια τους.Έχεις ανομοιόμορφη τάξη.Ηλικιακά μπορεί να είναι κοντά αλλά κάθε παιδί έχει διαφορετική ιδιοσυγκρασία και διαφορετική ταχύτητα αντίληψης,συμπεριφορά ,νοημοσύνη..Συνυπάρχουν μέσα στην τάξη σου παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες και ανάγκες ,παιδιά χαρισματικά,παιδιά με διάσπαση προσοχής,παιδιά με εγωισμό.περηφάνια,ανταγωνισμό,ευαίσθητα,συνεσταλμένα..Και όλα αυτά τα παιδιά  πρέπει βρεις το κουμπί τους για να τα πλησιάσεις και ν α τα βοηθήσεις να συνυπάρξουν..Πόσο δύσκολο είναι κανείς δεν ξέρει πέρα από σένα..Κανείς δεν μπορεί  να καταλάβει πέρα από σένα που ζεις την τάξη σου..Επιστρατεύεις λοιπόν κάθε γνώση ψυχολογίας.παιδαγωγικής,διδακτικής για να τα φέρεις κοντά το ένα στο άλλο.Κάνεις ό,τι μπορείς και όσα μπορείς ώστε να μάθουν να λειτουργούν σαν ομάδα αλλά και για να μπορέσουν να βάλουν όρια και κανόνες στον εαυτό τους χτίζοντας μια υγιή προσωπικότητα..
--------------------------
Το μάθημά σου πάει καλά..Προσπαθείς να εμπλέξεις τα παιδιά στη διαδικασία μάθησης..Και εκεί που νομίζεις ότι όλα κυλάνε ρολόι ,κάπου ανάμεσά τους κάποιο παιδί έχει ξεχάσει για πολλοστή φορά το βιβλίο του,.τις εργασίες του,την κασετίνα του ακόμα και το διαγώνισμα που ζήτησες να επιστρέψει και εκείνο δεν ξέρει που το έχει βάλει.Μιλάς με το παιδί και συζητάς..Με τον τρόπο σου χωρίς βία αλλά με την αυστηρότητά που πρέπει στο πρόσωπο σου , μιλάς προς όλους  για τη σημασία του να είσαι επιμελής και ποια η σχέση της με την καθημερινή μας ζωή προσέχοντας να μη μακρυγορήσεις ..Μόλις νομίζεις ότι τελείωσε και συνεχίζεις το μάθημά σου , κάνεις μια ερώτηση πάνω στο μάθημα και εκεί ξεκινάει άλλο...Εμφανίζεται  η κόντρα μεταξύ των μαθητών για το ποιος θα μιλήσει,θα πει κάτι παραπάνω ,θα αποδείξει ότι ξέρει,  ότι έχει διαβάσει και παρόλο που υπάρχει ο κανόνας :"αφήνουμε τον άλλο να μιλήσει και μετά ζητάμε το λόγο εμείς  για να συμπληρώσουμε κάτι επιπλέον "συνειδητοποιείς ότι αυτό χάνεται...Αποφασίζεις λοιπόν ποιος θα μιλήσει και ζητάς από τους άλλους αν έχουν κάτι να προσθέσουν να σηκώσουν χέρι..Και εκεί πάλι αρχίζει το επόμενο παράπονο των παιδιών ότι μόνο τους άλλους σηκώνεις.Πάλι για άλλη μια φορά πρέπει να του θυμίσεις ήρεμα πόσες φορές συμπλήρωσε ένα συμμαθητή του,πόσες φορές βοήθησε έναν συμμαθητή του,πόσες φορές συμμετείχε σε μια συζήτηση,ότι αυτό αποδεικνύει το ότι η γνώση έχει κατακτηθεί και αυτό το έχεις ήδη αξιολογήσει και προσπαθείς να του δώσεις να καταλάβει ότι η αξιολόγηση γίνεται σε όλη την ώρα του μαθήματος κάθε στιγμή ..
------------------------------

Χτυπάει για άλλη μια φορά το κουδούνι..Έχεις ενημέρωση γονέων..Προσέρχονται με αγωνία να  μάθουν πως πάνε τα παιδιά τους..Πολλές φορές δεν καταλαβαίνουν το νέο σύστημα,τα νέα βιβλία και αγχώνονται..Και  με το δίκιο τους.Απέχουν πάνω από 20 χρόνια από τα θρανία όπως θα απέχαμε και εμείς αν δεν ήμασταν δάσκαλοι.Θυμούνται ακόμα το δάσκαλο να κάνει σειριακά το μάθημα,να βάζει πολλές ασκήσεις στο σπίτι,να βάζει κατεβατά για να μάθουμε παπαγαλία και τους εξηγείς ότι πλέον η παπαγαλία δεν υπάρχει με εκείνη την έννοια της απόλυτης αποστήθισης  αλλά ότι τα παιδιά πρέπει να σκέφτονται και να απαντάνε σε ερωτήσεις που απαιτούν κρίση,ότι οι ερωτήσεις πολλές φορές απαιτούν απάντηση σωστό ή λάθος ακόμα και τη δική τους άποψη..Δυσκολεύονται να το καταλάβουν αλλά το αποδέχονται..Στηρίζονται σε σένα και ευελπιστούν ότι θα κάνεις το καλύτερο για τα παιδιά τους..Λίγο πιο πέρα περιμένει μια οικογένεια που εσύ ζήτησες να έρθει..Πρέπει να συζητήσετε για τη συμπεριφορά του παιδιού..Πρέπει να σκεφτείς και να επιστρατεύσεις  κάθε τρόπο για να μην πληγώσεις κανένα και φυσικά να μη θίξεις το παιδί..Πρέπει όμως να πεις την αλήθεια..΄Οχι για να τους μεταφέρεις το πρόβλημα αλλά για να βρείτε λύσεις κοινές και αποδεκτές.Έχεις το άγχος πως θα το πάρουν ,πως θα δουν το ζήτημα ακόμα και πως θα αντιμετωπίσουν και σένα που ζεις  το παιδί τους 6 ώρες την ημέρα ..Αλλά δεν μπορείς να κάνεις πίσω..Πρέπει να τους ενημερώσεις..Πάνω από όλα σε ενδιαφέρει ο μαθητής σου  ...Σε κάθε τάξη παρατηρείς συμπεριφορές και ιδιοσυγκρασία μαθητών που θεωρείς( βασισμένος πάνω στις γνώσεις της εξελικτικής ψυχολογίας,της ειδικής αγωγής,της θεωρίας της  παιδαγωγικής και διδακτικής ) ,ότι απαιτούν κοινή αντιμετώπιση από γονείς και σχολείο.Υπάρχουν γονείς που αμέσως αναγνωρίζουν την κατάσταση ,συζητάνε , μιλάνε μαζί σου, ανταλλάσσουν  απόψεις και είναι πρόθυμοι να κάνουν και να κάνετε ό,τι χρειάζεται για να αντιμετωπιστεί η ιδιάζουσα κατάσταση..Εκεί τα πράγματα είναι πιο εύκολα..Άλλα υπάρχουν και  γονείς που δεν δέχονται  ότι κάτι συμβαίνει στο παιδί τους..Εκεί ό,τι και να κάνεις είναι αδύνατο να τους πείσεις να συνεργαστείτε ή να  επισκεφθούν κάποιον ειδικό ή ειδική υπηρεσία όπως πχ ένα ιατροπαιδαγωγικό κέντρο ή τα ΚΕΔΥ ..Τελειώνοντας τη συζήτηση νιώθεις έναν κόμπο στο στομάχι γιατί γνωρίζεις ότι οι γνώσεις σου και ο χρόνος σου δεν φτάνουν για να βοηθήσεις το παιδί μέσα στο σχολείο και λυπάσαι γιατί δεν κατάφερες να τους πείσεις..
--------------------------------

Και η μέρα σου συνεχίζει μέχρι τις 2 έχοντας να κάνεις όλα αυτά κάθε ώρα ,κάθε στιγμή..Να σαι δίπλα στα παιδιά,να συνεργάζεσαι,.να συζητάς,να καταλαβαίνεις την ηλικία τους και να μπαίνεις στη θέση τους ,να κρατάς το χρόνο,να αγχώνεσαι γιατί το μάθημα δεν τελειώνει στην ώρα του και γιατί δεν πρόλαβες να δείξεις ότι ετοίμασες,,να βάζεις εργασίες και να παρακολουθείς την πορεία τους,να λύσεις τις απορίες τους,να είσαι συνέχεια όρθιος ή καθισμένος δίπλα σε αυτούς που δυσκολεύονται  σε κάποιο μάθημα και να τα βοηθάς χωρίς να στερείς την παρουσία σου από τους υπόλοιπους μαθητές, να αντιμετωπίζεις τις διαφορές τους ,να γίνεσαι διαμεσολαβητής και να προσπαθείς να είσαι δίκαιος,αμερόληπτος ,τίμιος.εργατικός,φιλικός,επιμελής.να κρατάς τις υποσχέσεις σου,να ακολουθείς τους κανόνες που θέτεις στον εαυτό σου ,να χειρίζεσαι μια δύσκολη κατάσταση,να βοηθάς τα παιδιά να ξεπεράσουν τον ατομισμό και τον εγωισμό τους,την ανταγωνιστική τους διάθεση,να κρατάς σε ηρεμία την τάξη με δυο χίλια τερτίπια,να βρίσκεις τρόπους να αποτρέπεις παραβατικές συμπεριφορές,να τα μάθεις να εργάζονται συλλογικά και ομαδικά πέρα από την ατομική τους προσπάθεια..Είσαι σε εγρήγορση κάθε λεπτό ,κάθε στιγμή κάθε ώρα Δασκαλος παιδαγωγός,,ψυχολόγος,θεραπευτής,νοσοκόμα,διασκεδαστής,μουσικός,ευρεσιτέχνης..Και όλα αυτά δεν καταγράφονται πουθενά.Δεν μπορεί κανείς να τα δει πέρα από σένα και τους μαθητές σου..ΚΑΝΕΝΑΣ....Μα ξέρεις καλά ότι σαν δάσκαλος δεν μπορείς να μην εμπλακείς σε όλη αυτή τη διαδικασία γιατί πολύ απλά έχεις να κάνεις με το λειτούργημά σου που βασίζεται και  πάνω στην συναισθηματική εμπλοκή σου στον κόσμο των παιδιών που εκπαιδεύεις και διδάσκεις..ΑΝ ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ ΔΕΝ ΣΕ ΒΑΛΕΙ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΟΥ, ΕΧΕΙΣ ΑΠΟΤΥΧΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙΣ ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ ΜΑΖΙ ΤΟΥ..Και το περίεργο?ΌΣΑ ΠΡΟΑΝΈΦΕΡΑ ΔΕΝ ΤΑ ΚΑΝΕΙΣ ΠΙΕΖΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΣΟΥ..ΠΗΓΑΖΟΥΝ ΑΠΟ ΜΕΣΑ ΣΟΥ και σου δίνουν τη δύναμη να συνεχίζεις ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ..

Τελειώνει η ζωή ενός δασκάλου με αυτά τα "λίγα" που κάνει μέσα στο σχολείο λίγο μετά τις 2....Αλλά η δουλειά του δεν κατεβάζει διακόπτη εκείνη την ώρα  ώστε να επανέρθει την επόμενη μέρα στις 8 για να συνεχίσει..Συνεχίζεται στο σπίτι και αφού περάσει λίγες ώρες ξεκούρασης και χαλάρωσης με την οικογένειά του ,ετοιμάζεται για την επόμενη μέρα ψάχνοντας πως θα διδάξει τη νέα ύλη ,πως θα εμπλουτίσει τη διδασκαλία του,ετοιμάζει υλικό ,ψάχνει τρόπους αντιμετώπισης και χειρισμού διάφορων καταστάσεων που παρουσιάζονται και, και ,και ....ΑΥΤΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΣΗΜΕΡΙΝΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΣ και παρόλο τα  όσα περνάει και ζει  στην καθημερινότητά του , παραμένει όλο το 24 ωρο ΔΑΣΚΑΛΟΣ..Μέσα και έξω από το σχολείο..
Αυτό επέλεξα να κάνω ΚΑΙ ΕΓΩ...Και τα ήξερα.
Β.ΜΗΡΤΣΕΚΗ


Τρίτη

Λογική και μαθηματικά.Πως θα βοηθήσετε τα παιδιά για την συλλογιστική πορεία επίλυσης προβλημάτων (και πως γίνεται διαθεματικη προσέγγιση γνωστικών αντικειμένων.)

Την προηγούμενη Πέμπτη έχοντας χρόνο να επιλύσουμε προβλήματα αποφάσισα να παίξω παιχνιδια λογικής με τα παιδιά .Απλά προβλήματα που επιδέχονταν επίλυση ή όχι  και μάλιστα με λύσεις που δεν χρειάζονται μαθηματικές πράξεις αλλά μόνο λογική για να απαντηθούν.Το πρώτο ερώτημα που τέθηκε ήταν ."Εχω ένα αεροπλάνο που πάει από Θεσσαλονίκη Γερμανία σε 2,5 ώρες.2 αεροπλάνα πόση ώρα θα κάνουν? "Οι απαντήσεις τους με οδήγησαν στο ότι τα παιδιά ακούγοντας ένα πρόβλημα που περιέχει μαθηματικά δεδομένα αμέσως προσπαθούν να κάνουν πράξεις.Δεν θα σας το κρύψω ότι η απάντηση πολλών παιδιών ήταν ..""5 ώρες κυρία"και αυτό σαν τσουνάμι απλώθηκε σε όλους τους μαθητές  και όλοι σχεδόν έλεγαν το ίδιο. Συνέχισα με παρόμοια προβλήματα και στο κλείσιμο της μέρας προβληματίστηκα και εγώ πως κάτι έχει γίνει λάθος και το επισήμανα στα παιδιά.

Επισήμανα:

  • Με το που ακούν σε μια προβληματική κατάσταση αριθμούς αντί να βάλουν τη λογική να σκεφτούν τη λύση προσπαθούν επειδή είναι η ώρα των μαθηματικών να λύσουν το πρόβλημα κατευθείαν με πράξεις χωρίς να σκεφτούν ΑΝ μπορούν να το λύσουν
  • Δεν σκέφτονται καθόλου το πρόβλημα ή την προβληματική κατάσταση και προτείνουν άμεσα λύσεις θεωρώντας πως οποιος δώσει την πρώτη απάντηση θα πάρει και το μπράβο
  • Χρησιμοποιούν ελάχιστα τη σκέψη ως προς τις πιθανές λύσεις..
  • Πιστεύουν ότι η λογική υπάγεται στη γλώσσα και όχι στα μαθηματικά
  • Ξεχνούν πως τα μαθηματικά ως κώδικας περιλαμβάνει λέξεις και σύμβολα και αυτά τα δύο πρέπει να συνυπολογίζονται στην επίλυση ενός προβλήματος..

Αποφάσισα λοιπόν να τους δείξω  το πως θα πρέπει να σκέφτονται..λογικά ακολουθώντας μαθηματική συλλογιστική.Μιλαμε για 12 χρονα παιδιά και σίγουρα  ο τρόπος με τον οποίο μπορείς να κάνεις κάτι τέτοιο είναι μέσω του Θεατρικού παιχνιδιού -βιωματικού..
 Μαθηματική λογική λοιπόν και απόδειξη ή επιλυση.

Έδωσα στα παιδιά 4 προβληματικές καταστάσεις 4 προτάσεις 4 θέματα (όπως θέλετε διατυπώστε το)
Οι προβληματικές καταστάσεις ή αλλιώς μαθηματικές προτάσεις ενώ συντακτικά είναι ορθές στα μαθηματικά μπορεί να ναι αληθείς  ή ψευδείς.Αυτό το επισήμανα πριν από την έναρξη των εργασιών στις ομάδες .Βέβαια κάθε προβληματική κατάσταση την αποδεχθήκαμε ως αληθή ακόμα και αν η μία ομάδα είχε θέμα την πρόβλεψη σεισμού κάτι που δεν είναι εφικτό και αληθινό ακόμα.
Δόθηκαν  λοιπόν οι 4 καταστάσεις που έπρεπε να δώσουν προτάσεις και λύσεις.Η μία ομάδα έιχε να ασχοληθεί με την εισβολή ξένων δυνάμεων στη χώρα,η δεύτερη με πιθανούς εμπρησμούς στον ορεινό όγκο της Πίνδου,η τρίτη με μεταλλαγμένα προϊόντα που εισήλθαν στην αγορά και η 4 με την προβλεψη που έχει γίνει ήδη για  σεισμό σε τρία νησιά της Ελλάδας.Για να μην πιεστούν τα παιδιά ,μετέτρεψα την τάξη σε...κέντρο αντιμετώπισης έκτακτων αναγκών και ταυτόχρονα εγώ είχα το ρόλο ...δημοοσιογράφου συντονιστή στο στούντιο του...κέντρου.
Αμέσως ξεκίνησαν την επεξεργασία των δεδομένων.Ακούστηκαν εφικτές και μη εφικτές λύσεις  τις οποίες κατέγραψα (θα συζητούσαμε μετά τη σύνδεσή τους με τη λογική σκέψη) και τους άφησα αρκετή ώρα να επεξεργαστούν τα δεδομένα και όλα τα σενάρια που επρεπε να αντιμετωπίσουν αλλά και πως..
Αφού τελείωσαν την επεξεργασία η κάθε ομάδα παρουσίασε στην...τηλεόραση το πρόβλημα τις λύσεις και το συμπέρασμά της..

Αμέσως μετά ήρθε η δική μου σειρά.Σαν εκπαιδευτικός εστίασα στα θέματα που με ενδιέφεραν .Πρωτα η λογική σκέψη και αλληλουχία. Προσπάθησα να ξεκινήσω με τις ερωτήσεις που θα τους έδειχναν τι πρέπει να κάνουν.(δίνω με λίγα λόγια το τι απαντούσαν σε  κάθε ερώτηση)
-Τι είχαν ως θέμα -πρόταση?
Μια προβληματική κατάσταση
-Τι έκαναν μετά?
Δόθηκαν  αμέσως λύσεις.
-Εφικτές ή μή
(οι πρώτες χωρίς επεξεργασία μη εφικτές και χωρίς χρήση της λογικής και της πραγματικότητας)
 -Τι έκαναν μετά?
Σκέφτηκαν ξανά τα δεδομένα και τι τους δίνετε καθώς πολλές λύσεις ήταν ανέφικτες
-Επόμενο στάδιο?
καταγραφή λύσεων και προτάσεων για να επιλυθεί το πρόβλημα
-Με τι έκλεισαν στο τέλος
Συμπέρασμα

Αυτά όλα παρουσιάστηκαν στα παιδιά ΜΕ ΤΗ ΜΟΡΦΗ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ  για τα μαθηματικά προβληματα.
Τι ΚΆΝΟΥΜΕ ΠΡΩΤΑ
(κατανοούμε το πρόβλημα)
Κατόπιν τι πρέπει να κάνουμε?
(ακούστηκε αμέσως το ότι προχωράμε σε λύσεις.Ευτυχώς υπήρξαν μαθητές που απάντησαν πως κάνουμε έλεγχο των δεδομένων για να δούμε αν ισχύει ή όχι το πρόβλημα δηλαδή αν μπορεί να λυθεί ή όχι και έτσι μου δόθηκε η ευκαιρία να πω πως πριν απο την επίλυση κάνουμε έλεγχο των δεδομένων με στόχο να σκεφτούμε την προβληματική κατάσταση και να δώσουμε πιθανές λύσεις)
Επόμενο βήμα

  • Τι ΣΥΝΕΠΑΓΕΤΑΙ σε σχέση με το πρόβλημα  και επεξεργασία όλων των δεδομένων
  • Αρνηση ή μη προτάσεων .Απορρίπτονται  ή εγκρίνονται πιθανές λύσεις   ως πραγματοποιήσιμες ή μη εφκτές(αρνηση προτάσεων ως μη αληθείς)
  • Καταγραφή λύσεων -έλεγχος τους
  • Παρουσίαση λύσεων
  • Συμπέρασμα


Αυτό που με ενδιέφερε πρώτιστα είναι να επεξεργάζονται τα δεδομένα ΠΡΙΝ ΑΠΑΝΤΗΣΟΥΝ με
λογική αλληλουχία ..Και αυτό παρουσιάστηκε στο τέλος

  • Πρώτα έχω το πρόβλημα
  • Μετά επεξεργάζομαι και σκέφτομαι αν μπορώ να δώσω λύση βάση των δεδομένων 
  • Δίνω τις πιθανές σκέψεις που πρέπει να κάνω 
  • αποκλείω αυτές που δεν ισχύουν 
  • ελέγχω τι ζητάει το πρόβλημα έχοντας μπροστά μου τα δεδομένα 
  • προχωράω στις πράξεις -προτάσεις και τις καταγράφω
  • παρουσιάζω 
  • κλείνω με συμπέρασμα'


Αφού ο πρώτος μου στόχος επιτεύχθηκε προχωρήσαμε στο δεύτερο που ήταν ο γλωσσικός αλλά άρρηκτα συνδεδεμένος με το μέρος της παρουσίασης της προβληματικής κατάστασης .

  • Περίσταση επικοινωνίας και ύφος
  • πλάγιος και ευθύς λόγος
  • αφήγηση- περιγραφή-εντολές
  • χρήση κατάλληλου λεξιλογίου
  • εξωγλωσσικά στοιχεία
  • Επιχειρήματα
  • Επεξεργασία
  • προστακτική και χρήση υποθετικού λόγου
  •  τα οποία εντόπισαν τα παιδιά με τις κατάλληλες ερωτήσεις


Τέλος αναφέρθηκα στο τι έγινε σήμερα και ποια γνωστικά αντικείμενα επεξεργάστηκαν αβίαστα (χρησιμοποίησαν και βιβλία της βιβλιοθήκης που εχω στην τάξη μου με πιο εξειδικευμένο λεξιλόγιο ειδικά η ομάδα που χειρίστηκε την είσοδο στην αγορά  μεταλλαγμένων προϊόντων)

  • Μαθηματικά και επίλυση προβλημάτων
  • Γλώσσα
  • Κοινωνική και πολιτική αγωγή(αναφέρθηκαν στην κοινωνική προστασία,το ρόλο των Υπουργείων και έδωσαν τον ρόλο του κράτους και του  πρωθυπουργού σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης)
  • Περιβαλλοντική αγωγή
  • Γεωγραφία (μελέτη χάρτη)
  • Φυσικη-βιολογία
  • Θεατρική αγωγή.


Θεωρώ πως σήμερα τα παιδιά μπήκαν σε μια άλλη οπτική πλευρά του τρόπου με τον οποίο πρέπει να χειρίζονται τα μαθηματικά προβλήματα.Αυτό που μένει είναι να το δούμε στην πράξη..


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...