Τρίτη

Πορεία και αξιολόγηση του διαθεματικού σχεδίου μαθήματος "Πυρηνική Ενέργεια"


Τελικά το σχέδιο εργασίας βγήκε σε 2 μέρες..Χτες και σήμερα..
ΠΡΩΤΗ ΜΕΡΑ
Ξεκινήσαμε με το βιβλίο της
Φυσικής..Μιλήσαμε για τις μορφές ενέργειας καθώς και για τις εναλλακτικές μορφές ενέργειας όπου τα παιδιά πρότειναν και άλλες όπως ..αξιοποίηση της δύναμης των κυμάτων ή
των υποθαλάσσιων ρευμάτων που υπάρχουν στη χώρα μας..Κατόπιν ανά ομάδες (2των 5 παιδιών και 1 των 6)μοιράστηκαν τα άρθρα που έχω αναρτήσει σε κάθε ομάδα..Κατόπιν, αφού έγινε η κειμενική επεξεργασία ,προχωρήσαμε στο νόημα και στην ανάλυση των ίδιων των άρθρων.
.Παρουσιάστηκαν τα στοιχεία ,τα παιδιά έμαθαν πως λειτουργεί ένα πυρηνικό εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας ,τα οφέλη και τα μειονεκτήματα ενώ ταυτόχρονα παρουσι άστηκε στα παιδιά το μάθημα στατιστικής και ο καταμερισμός των ποσών παραγωγής πυρηνικής ενέργειας της κάθε μίας ευρωπα'ι'κής χώρας (τα οποία είχαμε σε ποσοστά )σε "πίτες" και μετά προχώρησα σε μετασχηματισμό τους ..Δηλαδή επί της συνολικής ευρωπα΄ι'κής παραγωγής ενέργειας τι ποσοστό κατέχει η πυρηνική..'Ηταν ένα δύσκολο εγχείρημα καθώς τα παιδιά τώρα μαθαίνουν την έννοια του ποσοστού ενώ το ίδιο έγινε και σε ραβδογράμματα..
Καθ' όλη τη διάρκεια του σχεδίου χρησιμοποιήθηκε ο παγκόσμιος πολιτικός και γεωφυσικός χάρτης ενώ αναφέρθηκαν τα παιδιά στην αλλαγή του κλίματος σε μια εκτεταμένη πυρηνική καταστροφή λόγω της μετακίνησης των αέριων μαζών,στην καταστροφή της χλωρίδας και της πανίδας,στην ραδιενεργή μόλυνση και στα καταστροφικά της αποτελέσματα για τον ανθρώπινο οργανισμό ..Ταυτόχρονα είδαμε και τα τρία πυρηνικα εργοστάσια που υπάρχουν στην αυλή μας(Τουρκία,Ρουμανία και Βουλγαρία) μιλήσαμε για τις επιπτώσεις σε μας αλλά και το αν έχουν οφέλη και ποια είναι αυτά για τις χώρες που έχουν τέτοιου είδους εργοστάσια ενώ εξέφρασαν απορίες σχετικά με το πόσο ασφαλή είναι τα εργοστάσια. όταν οι περιοχές αυτές έχουν έντονη σεισμική δραστηριότητα..
Με την κατάλληλη αφόρμηση δηλαδή με τα αποτελέσματα μιας πυρηνικής καταστροφής"δεσαμε"το σχέδιο με την ιστορία..Μια ιστορία που τα παιδια γνώριζαν καθώς έχουμε ήδη μιλήσει για τον Β' Παγκόσμιο πόλεμο από τον Οκτώβριο με αφορμή την επέτειο του"Όχι"..Αναφερθήκαμε ξανά στις δυνάμεις του Άξονα(Γερμανία ,Ιταλία,Ιαπωνία),την εμπλοκή της Αμερικής στον Β'Παγκόσμιο Πόλεμο(μετά τον βομβαρδισμό του Περλ Χάμπορ και την καταστροφή του στόλου της)για τους "καμικάζι αεροπόρους "της Ιαπωνίας για τη ρίψη από το ENOLA GAY της ατομικής βόμβας τον Αύγουστο του 1945,στην πορεία και στο ποια ήταν η κατάσταση για τον Άξονα την ίδια χρονική περίοδο(προέλαση Ρωσικών δυνάμεων,αποδυνάμωση του Γ Ρά'ι'χ και των δυνάμεων του)και τελικά για τη συνθηκολόγηση της Ιαπωνίας..Σε αυτό το σημείο μιλήσαμε και για το τι θα γινόταν ΑΝ δεν είχε γίνει ό,τι έγινε (Χιροσίμα -Ναγκασάκι)..Έτσι προχωρήσαμε και στην έννοια της ηθικής(Θρησκευτικά) και του τι είναι ηθικό.Σε αυτό το σημείο τα παιδιά κινήθηκαν ανάμεσα στη λογική και το συναίσθημα και κανένα δεν στήριξε την απόφαση της ρίψης της ατομικής βόμβας ενώ κατέληξαν σε 2συμπεράσματα:1)Στο ότι τελικά ήταν "πείραμα" για να δουν τι καταστροφές μπορεί να προκαλέσει μια τέτοια βόμβα και 2) ότι ή ρίψη ήταν έγκλημα πολέμου καθώς μολύνθηκαν χιλιάδες άνθρωποι.Κατά τη διάρκεια της Ιστορικής αναδρομής έδειξα στα παιδιά και φωτογραφίες της εποχής οι οποίες φρόντισα να μην είναι
τόσο σκληρές και να περιορίζονται στις καταστροφές των πόλεων και των περιοχών..

Στο επόμενο βήμα αναφερθήκαμε στα αποτελέσματα που είχαν οι εκρήξεις στους πυρηνικούς αντιδραστήρες στο Τσέρνομπιλ (Έχουμε παρακολουθήσει το ντοκυμαντέρ) και στη Φουκουσίμα για το ανθρωπογενές και φυσικό περιβάλλον ενώ αναφερθήκαμε και στο πως θα προφυλαχτούμε αν υπάρξει συναγερμός για διαρροή ραδιενέργειας
Στο τέλος της πρώτης μέρας δόθηκαν στα παιδιά εργασίες για το σπίτι οι οποίες ήταν σχετικές με όσα είχαμε αναφέρει μέσα στην τάξη ..
ΔΕΥΤΕΡΗ ΜΕΡΑ

Σήμερα ασχοληθήκαμε με εργασίες πάλι ανά ομάδα..
Κάθε ομάδα είχε να διαπραγματευτεί ένα θέμα..Η πρώτη είχε σαν θέμα να γράψουν ένα άρθρο σε μια εφημερίδα με σκοπό να υποστηρίξουν τη χρήση των πυρηνικών και να ενθαρρύνουν τις χώρες να χρησιμοποιούν πυρηνικά (επεκτάθηκαν στη χρήση τους για την παραγωγή ,κίνηση,ιατρική χρήση)
Η δεύτερη να γράψει ένα γράμμα στον ΟΗΕ για το "θάψιμο των αποβλήτων στις ερήμους της Αφρικής και τα περιβαλλοντικά προβλήματα που θα προκύψουν σε μία ενδεχόμενη διαρροή τους στο περιβάλλον και η τρίτη ομάδα θα ήταν μια ομάδα ελέγχου 2 πυρηνικών εργοστασίων που θα τα έλεγχαν και μετά θα έγραφαν τα πορίσματά τους.
Το ένα θα ήταν" εντάξει" ως προς τις προδιαγραφές για τη χρήση και εκμετάλευση της πυρηνικής ενέργειας τόσο ως προς το μηχανικό μέρος όσο και ως προς την ασφάλεια των υπαλλήλων ενώ το δεύτερο θα παρουσίαζε προβλήματα τα οποία θα έπρεπε να τα εντοπίσουν και να τα αναφέρουν..
Εκείνο που μου έκανε εντύπωση είναι ,ότι χωρίς καν να αναφερθώ εγώ σε τίποτεάλλο πέρα από το ότι είχαν μια ώρα να ετοιμάσουν τις εργασίες τους προς παρουσίαση,τα παιδιά όχι μόνο έγραψαν τα κείμενα,όχι μόνο τα οργάνωσαν,αλλά σχεδίασαν διάφορες ζωγραφιές(πχ τα 2 εργοστάσια και το πως λειτουργούσαν, ή το πως είναι ένα πυρηνικός αντιδραστήρας ) ενώ παρουσίασαν τις εργασίες τους έχοντας φτιάξει τρίλεπτα θεατρικά δρώμενα αυτοσχεδιάζοντας..Ακολούθησε γενική κριτική επί των παρουσιάσεων και στο τέλος τις εργασίες και τις ζωγραφιές τις τοποθετήσαμε στον πίνακα εργασιών της

τάξης μας και αύριο τις εκθέσουμε σε χώρο που δίνει το σχολείο μας για τέτοιες εργασίες τους ενώ τα κείμενα τους θα αναρτηθούν στην εφημερίδα τους e-typakia..
Θεωρώ ότι οι στόχοι και οι σκοποί του διήμερου αυτού διαθεματικού προγράμματος
επιτεύχθηκαν και αυτό που ενισχύθηκε πολύ ήταν η συμμετοχή και η αυτενέργεια των παιδιών καθώς και ο προβληματισμός τους πάνω σε θέματα περιβάλλοντος ενώ η μάθηση ακολουθησε πιο ευκολους και παραγωγικούς δρόμους

Βέβαια ένα τέτοιο πρόγραμμα απαιτεί από το δάσκαλο να αφιερώσει αρκετό χρόνο ώστε να οργανώσει το σχέδιο εργασίας το οποίο έχει πηγές που δεν υπάρχουν στα βιβλία του σχολείου και να τα συνδυάσει με τα μαθήματα και την ύλη που θέλει να διδάξει..Είναι χρονοβόρο αλλά το αποτέλεσμα τον δικαιώνει..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...