Παρασκευή

Η διδασκαλία του ΆΡΘΡΟΥ ..

 Εκείνο που προσπαθώ να κάνω πάντα είναι να ανακαλύπτουν τα ίδια παιδιά τη δομή μέσα από την παρατήρηση καθώς και τα βασικά χαρακτηριστικά ενός κειμένου καθώς πιστεύω στην αυτενέργεια των μαθητών και φυσικά στην  ανακαλυπτική μάθηση..

Ξεκινάμε  από το ίδιο το κείμενο..Δίνετε  στα παιδιά την ευκαιρία σε ομάδες να διαβάσουν το κείμενο και να καταγράψουν αυτά  τα στοιχεία που είναι φανερά..Κατόπιν κάνετε  διάφορες ερωτήσεις με σκοπό την ανακάλυψη όσων προαναφέραμε ενώ γράφετε   στον πίνακα τις απαντήσεις των παιδιών
 Γεγονός,τόπος,αποτέλεσμα ,τίτλος(θέμα άρθρου ) αναφέρονται.Εσείς με τη σειρά σας τονίζετε τις λέξεις  "τι ,πως ,πότε γιατί, που,ποιος..." και ζητάτε από τα παιδιά να σας αναφέρουν σε ποιες ερωτηματικές φράσεις ή λέξεις πρέπει να απαντάει ένα άρθρο.
Κατόπιν  δίνετε στα παιδιά άρθρα διαφορετικών θεμάτων.Δεν τα επεξεργάζεστε, απλά τους ζητάτε να σας πουν σε τι  αναφέρεται το καθένα.Τα παιδιά θα πρέπει με τη βοήθεια σας να αναγνωρίσουν το   είδος  των θεμάτων του..Οι απαντήσεις είναι  .Αστυνομικό,πολιτικό,οικονομικό,περιβαλλοντικό,κοινωνικό,αθλητικά,μόδα,επιστημονικό ενώ θα κάνετε  μια  πρώτη προσπάθεια να διαχωριστούν τα άρθρα από το χρονογράφημα το οποίο απλά αναφέρετε ότι είναι συνήθως κείμενο που ναι μεν πραγματεύεται ένα επίκαιρο θέμα αλλά ο τρόπος με τον οποίο ο συγγραφέας του γράφει και εκφράζεται το αναγάγει σε  λογοτεχνικό είδος..
Μετά από αυτό ρωτήστε τα παιδιά αν  "οι ίδιοι δημοσιογράφοι  μπορούν να γράφουν όλα τα είδη άρθρων που προαναφέραμε ". Σίγουρα η απάντηση θα ναι αρνητική όπότε το συμπέρασμα στο οποίο θα πρέπει να καταλήξετε είναι πως ο κάθε δημοσιογράφος αφού πειραματιστεί σε κάθε είδος καταλήγει σε ένα από αυτά  ανάλογα με τις γνώσεις που διαθέτει αλλά και εξαρτάται και από την αγάπη του εκάστοτε δημοσιογράφου  για αυτό..
  Τα βασικά στοιχεία του άρθρου

  • Έχει τίτλο συνήθως με έντονα γράμματα αλλά και πολλές φορές υπότιτλο
  • Τα περισσότερο αναφέρονται σε πρόσφατα γεγονότα
  • Δημοσιεύεται σε εφημερίδα, σε περιοδικό, στο διαδίκτυο, κ.α
  • Καταπιάνεται με διάφορα θέματα
  • Έχει φωτογραφίες 
  • Διαφοροποιείται από τη λογοτεχνία
Μετά την ανάλυση  αυτή καταλήγετε  στην απλή μορφή της δομής (κατάλληλο για μικρούς ηλικιακά "δημοσιογράφους")

  •    Τίτλος
  •    Υπότιτλος
  •    Αναφορά στο χρόνο ,τόπο  και ώρα  ενός συμβάντος(αν είναι σχετικό το άρθρο με μια είδηση)
  •    Παράθεση λεπτομερειών 
  •    Συμμετοχή -άποψη ατόμων που σχετίζονται με το άρθρο
  •    Συμπέρασμα ,αποτέλεσμα ..
  •    Χρόνοι κατά την αναφορά των γεγονότων παρελθοντικοί ενώ ο λόγος των ειδικών -για να δοθεί έμφαση - μπορεί να δοθεί σε ευθύ λόγο(σαν να τα λέει εκείνη τη στιγμή )πάντα μέσα σε εισαγωγικά..
  • Υπογραφή  "δημοσιογράφου" (δημιουργού )

Στο τέλος ζητήστε  από τα παιδιά να γράψουν ανά. ομάδες ένα άρθρο δίνοντας απλά το είδος..Αστυνομικό,μόδας,περιβαλλοντικό-επίκαιρο,και τέλος αθλητικό..

Το αποτέλεσμα θα σας εκπλήξει πραγματικά καθώς και το λεξιλόγιο των παιδιών αλλά και ο τρόπος με τον οποίο θα συνταχθούν  τα κείμενα θα είναι πραγματικά άρθρα εφημερίδας έντυπης ή διαδικτυακής..

Δεν υπάρχουν σχόλια:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...