Τρίτη

Λογική και μαθηματικά.Πως θα βοηθήσετε τα παιδιά για την συλλογιστική πορεία επίλυσης προβλημάτων (και πως γίνεται διαθεματικη προσέγγιση γνωστικών αντικειμένων.)

Την προηγούμενη Πέμπτη έχοντας χρόνο να επιλύσουμε προβλήματα αποφάσισα να παίξω παιχνιδια λογικής με τα παιδιά .Απλά προβλήματα που επιδέχονταν επίλυση ή όχι  και μάλιστα με λύσεις που δεν χρειάζονται μαθηματικές πράξεις αλλά μόνο λογική για να απαντηθούν.Το πρώτο ερώτημα που τέθηκε ήταν ."Εχω ένα αεροπλάνο που πάει από Θεσσαλονίκη Γερμανία σε 2,5 ώρες.2 αεροπλάνα πόση ώρα θα κάνουν? "Οι απαντήσεις τους με οδήγησαν στο ότι τα παιδιά ακούγοντας ένα πρόβλημα που περιέχει μαθηματικά δεδομένα αμέσως προσπαθούν να κάνουν πράξεις.Δεν θα σας το κρύψω ότι η απάντηση πολλών παιδιών ήταν ..""5 ώρες κυρία"και αυτό σαν τσουνάμι απλώθηκε σε όλους τους μαθητές  και όλοι σχεδόν έλεγαν το ίδιο. Συνέχισα με παρόμοια προβλήματα και στο κλείσιμο της μέρας προβληματίστηκα και εγώ πως κάτι έχει γίνει λάθος και το επισήμανα στα παιδιά.

Επισήμανα:

  • Με το που ακούν σε μια προβληματική κατάσταση αριθμούς αντί να βάλουν τη λογική να σκεφτούν τη λύση προσπαθούν επειδή είναι η ώρα των μαθηματικών να λύσουν το πρόβλημα κατευθείαν με πράξεις χωρίς να σκεφτούν ΑΝ μπορούν να το λύσουν
  • Δεν σκέφτονται καθόλου το πρόβλημα ή την προβληματική κατάσταση και προτείνουν άμεσα λύσεις θεωρώντας πως οποιος δώσει την πρώτη απάντηση θα πάρει και το μπράβο
  • Χρησιμοποιούν ελάχιστα τη σκέψη ως προς τις πιθανές λύσεις..
  • Πιστεύουν ότι η λογική υπάγεται στη γλώσσα και όχι στα μαθηματικά
  • Ξεχνούν πως τα μαθηματικά ως κώδικας περιλαμβάνει λέξεις και σύμβολα και αυτά τα δύο πρέπει να συνυπολογίζονται στην επίλυση ενός προβλήματος..

Αποφάσισα λοιπόν να τους δείξω  το πως θα πρέπει να σκέφτονται..λογικά ακολουθώντας μαθηματική συλλογιστική.Μιλαμε για 12 χρονα παιδιά και σίγουρα  ο τρόπος με τον οποίο μπορείς να κάνεις κάτι τέτοιο είναι μέσω του Θεατρικού παιχνιδιού -βιωματικού..
 Μαθηματική λογική λοιπόν και απόδειξη ή επιλυση.

Έδωσα στα παιδιά 4 προβληματικές καταστάσεις 4 προτάσεις 4 θέματα (όπως θέλετε διατυπώστε το)
Οι προβληματικές καταστάσεις ή αλλιώς μαθηματικές προτάσεις ενώ συντακτικά είναι ορθές στα μαθηματικά μπορεί να ναι αληθείς  ή ψευδείς.Αυτό το επισήμανα πριν από την έναρξη των εργασιών στις ομάδες .Βέβαια κάθε προβληματική κατάσταση την αποδεχθήκαμε ως αληθή ακόμα και αν η μία ομάδα είχε θέμα την πρόβλεψη σεισμού κάτι που δεν είναι εφικτό και αληθινό ακόμα.
Δόθηκαν  λοιπόν οι 4 καταστάσεις που έπρεπε να δώσουν προτάσεις και λύσεις.Η μία ομάδα έιχε να ασχοληθεί με την εισβολή ξένων δυνάμεων στη χώρα,η δεύτερη με πιθανούς εμπρησμούς στον ορεινό όγκο της Πίνδου,η τρίτη με μεταλλαγμένα προϊόντα που εισήλθαν στην αγορά και η 4 με την προβλεψη που έχει γίνει ήδη για  σεισμό σε τρία νησιά της Ελλάδας.Για να μην πιεστούν τα παιδιά ,μετέτρεψα την τάξη σε...κέντρο αντιμετώπισης έκτακτων αναγκών και ταυτόχρονα εγώ είχα το ρόλο ...δημοοσιογράφου συντονιστή στο στούντιο του...κέντρου.
Αμέσως ξεκίνησαν την επεξεργασία των δεδομένων.Ακούστηκαν εφικτές και μη εφικτές λύσεις  τις οποίες κατέγραψα (θα συζητούσαμε μετά τη σύνδεσή τους με τη λογική σκέψη) και τους άφησα αρκετή ώρα να επεξεργαστούν τα δεδομένα και όλα τα σενάρια που επρεπε να αντιμετωπίσουν αλλά και πως..
Αφού τελείωσαν την επεξεργασία η κάθε ομάδα παρουσίασε στην...τηλεόραση το πρόβλημα τις λύσεις και το συμπέρασμά της..

Αμέσως μετά ήρθε η δική μου σειρά.Σαν εκπαιδευτικός εστίασα στα θέματα που με ενδιέφεραν .Πρωτα η λογική σκέψη και αλληλουχία. Προσπάθησα να ξεκινήσω με τις ερωτήσεις που θα τους έδειχναν τι πρέπει να κάνουν.(δίνω με λίγα λόγια το τι απαντούσαν σε  κάθε ερώτηση)
-Τι είχαν ως θέμα -πρόταση?
Μια προβληματική κατάσταση
-Τι έκαναν μετά?
Δόθηκαν  αμέσως λύσεις.
-Εφικτές ή μή
(οι πρώτες χωρίς επεξεργασία μη εφικτές και χωρίς χρήση της λογικής και της πραγματικότητας)
 -Τι έκαναν μετά?
Σκέφτηκαν ξανά τα δεδομένα και τι τους δίνετε καθώς πολλές λύσεις ήταν ανέφικτες
-Επόμενο στάδιο?
καταγραφή λύσεων και προτάσεων για να επιλυθεί το πρόβλημα
-Με τι έκλεισαν στο τέλος
Συμπέρασμα

Αυτά όλα παρουσιάστηκαν στα παιδιά ΜΕ ΤΗ ΜΟΡΦΗ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ  για τα μαθηματικά προβληματα.
Τι ΚΆΝΟΥΜΕ ΠΡΩΤΑ
(κατανοούμε το πρόβλημα)
Κατόπιν τι πρέπει να κάνουμε?
(ακούστηκε αμέσως το ότι προχωράμε σε λύσεις.Ευτυχώς υπήρξαν μαθητές που απάντησαν πως κάνουμε έλεγχο των δεδομένων για να δούμε αν ισχύει ή όχι το πρόβλημα δηλαδή αν μπορεί να λυθεί ή όχι και έτσι μου δόθηκε η ευκαιρία να πω πως πριν απο την επίλυση κάνουμε έλεγχο των δεδομένων με στόχο να σκεφτούμε την προβληματική κατάσταση και να δώσουμε πιθανές λύσεις)
Επόμενο βήμα

  • Τι ΣΥΝΕΠΑΓΕΤΑΙ σε σχέση με το πρόβλημα  και επεξεργασία όλων των δεδομένων
  • Αρνηση ή μη προτάσεων .Απορρίπτονται  ή εγκρίνονται πιθανές λύσεις   ως πραγματοποιήσιμες ή μη εφκτές(αρνηση προτάσεων ως μη αληθείς)
  • Καταγραφή λύσεων -έλεγχος τους
  • Παρουσίαση λύσεων
  • Συμπέρασμα


Αυτό που με ενδιέφερε πρώτιστα είναι να επεξεργάζονται τα δεδομένα ΠΡΙΝ ΑΠΑΝΤΗΣΟΥΝ με
λογική αλληλουχία ..Και αυτό παρουσιάστηκε στο τέλος

  • Πρώτα έχω το πρόβλημα
  • Μετά επεξεργάζομαι και σκέφτομαι αν μπορώ να δώσω λύση βάση των δεδομένων 
  • Δίνω τις πιθανές σκέψεις που πρέπει να κάνω 
  • αποκλείω αυτές που δεν ισχύουν 
  • ελέγχω τι ζητάει το πρόβλημα έχοντας μπροστά μου τα δεδομένα 
  • προχωράω στις πράξεις -προτάσεις και τις καταγράφω
  • παρουσιάζω 
  • κλείνω με συμπέρασμα'


Αφού ο πρώτος μου στόχος επιτεύχθηκε προχωρήσαμε στο δεύτερο που ήταν ο γλωσσικός αλλά άρρηκτα συνδεδεμένος με το μέρος της παρουσίασης της προβληματικής κατάστασης .

  • Περίσταση επικοινωνίας και ύφος
  • πλάγιος και ευθύς λόγος
  • αφήγηση- περιγραφή-εντολές
  • χρήση κατάλληλου λεξιλογίου
  • εξωγλωσσικά στοιχεία
  • Επιχειρήματα
  • Επεξεργασία
  • προστακτική και χρήση υποθετικού λόγου
  •  τα οποία εντόπισαν τα παιδιά με τις κατάλληλες ερωτήσεις


Τέλος αναφέρθηκα στο τι έγινε σήμερα και ποια γνωστικά αντικείμενα επεξεργάστηκαν αβίαστα (χρησιμοποίησαν και βιβλία της βιβλιοθήκης που εχω στην τάξη μου με πιο εξειδικευμένο λεξιλόγιο ειδικά η ομάδα που χειρίστηκε την είσοδο στην αγορά  μεταλλαγμένων προϊόντων)

  • Μαθηματικά και επίλυση προβλημάτων
  • Γλώσσα
  • Κοινωνική και πολιτική αγωγή(αναφέρθηκαν στην κοινωνική προστασία,το ρόλο των Υπουργείων και έδωσαν τον ρόλο του κράτους και του  πρωθυπουργού σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης)
  • Περιβαλλοντική αγωγή
  • Γεωγραφία (μελέτη χάρτη)
  • Φυσικη-βιολογία
  • Θεατρική αγωγή.


Θεωρώ πως σήμερα τα παιδιά μπήκαν σε μια άλλη οπτική πλευρά του τρόπου με τον οποίο πρέπει να χειρίζονται τα μαθηματικά προβλήματα.Αυτό που μένει είναι να το δούμε στην πράξη..


2 σχόλια:

ΑΘΗΝΑ ΚΑΚΑΡΙΚΟΥ είπε...

Πράγματι Βάσω, μονο έτσι τα παιδιά καταλαβαίνουν την αδιαμφισβήτητη αξία των μαθηματικών στη ζωή τους.........

Βάσω Μηρτσέκη είπε...

Aθηνά με ένα βιβλίο χωρίς πρακτική εφαρμογή και εικονική απεικόνιση δεν μπορούν να καταλάβουν την αξία τους..Χρειαζόμαστε πρακτικούς τρόπους..Μόνο έτσι μπορούν και θα καταλάβουν πόσο σημαντικά θα είναι σε όλη τη ζωή τους.Ακόμα και αυτά τα παιδιά που θα επιλέξουν θεωρητική κατεύθυνση σπουδών..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...