Τρίτη

ΤΟ DEBATE στην τάξη..Οι λόγοι που τον καθιστούν απαραίτητο μέσο για την επίτευξη διδακτικών και παιδαγωγικών στόχων-ένα παράδειγμα.

Πριν από όλα -έστω και με καθυστέρηση -επιτρέψτε μου να ευχηθώ ΚΑΛΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ..

Μέρα 2ου Debate σήμερα στην τάξη.. Πριν μια βδομάδα επιλέξαμε  με τα παιδιά το δεύτερο θέμα , ,ορίστηκαν οι μαθητές και οι δύο  ομάδες όρισαν τη μέρα που θα κάναμε το debate.Η μέρα ήταν η σημερινή...Θέμα της συζήτησης? "Η χρήση των ζώων ως πειραματόζωα¨ ενώ το πρώτο θέμα μας την περασμένη βδομάδα ήταν : ¨Τα παιδιά εκπαιδεύονται καλύτερα στο σπίτι μέσω υπολογιστή" με μία ομάδα που είχε  επιχειρήματα υπέρ αυτού και  με επιχειρήματα κατά  από μια δεύτερη ομάδα που υποστήριζε ότι οι μαθητές πρέπει να φοιτούν σε τάξη και αυτό σε σχολείο.
Επικράτησε η δεύτερη άποψη η οποία υποστήριζε ότι οι μαθητές μέσα στο σχολείο κοινωνικοποιούνται καθώς έρχονται σε επαφή  με άλλα παιδιά,μαθαίνουν να συνυπάρχουν και φυσικά είναι καλύτερη η διδασκαλία με έναν δάσκαλο που ζει και κινείται μαζί σου μέσα στον ίδιο χώρο..

Το δεύτερο debate , το σημερινό λοιπόν,ξεκίνησε την 3η ώρα..Για άλλη μια φορά η αίθουσα μετατράπηκε με τη φαντασία μας σε τηλεοπτικό στούντιο και οι μαθητές μου πήραν θέση..
Οι δύο ομάδες απέναντι η μία από την άλλη και εγώ σε ρόλο..δημοσιογράφου..Πλέον δεν ήμουν η κυρία Βάσω αλλά η κ.Μηρτσέκη,συντονίστρια της...εκπομπής ενώ οι μαθητές που δεν συμμετείχαν ήταν οι θεατές -κοινό..
Με κάθε επισημότητα τους καλωσόρισα όλους στην εκπομπή και η αντιπαράθεση ξεκίνησε..
Τέθηκαν και απο τις δύο πλευρές τα επιχειρήματα .
Η μία ομάδα υποστήριζε ότι πρέπει να χρησιμοποιούμε τα ζώα ως πειραματόζωα και μάλιστα αναφέρθηκε ότι  ζώα θυσιάστηκαν αρκετές φορές για το καλό της ανθρωπότητας και αναφέρθηκε απο τους υποστηρικτές της θέσης  η θυσία της Ιφιγένειας,η θυσία του Ισαάκ ακόμα και το έθιμο του ..Πάσχα..
Η άλλη ομάδα υποστηρίζοντας τη θέση "κατά ¨¨-μάλιστα μια μαθήτριά μου είναι ένθερμη οπαδός αυτής της άποψης -υποστήριζε ότι όχι μόνο δεν πρέπει αλλά θα πρέπει να σταματήσει η χρησιμοποίηση των ζώων σαν πειραματόζωα  καθώς πολλές φορές οι φαρμακευτικές εταιρείες και κυρίως οι εταιρείες καλλυντικών τα χρησιμοποιούν με σκοπό μόνο το οικονομικό όφελος και όχι τη σωτηρία των ανθρώπων από ασθένειες..

Μετά το τέλος ξεκίνησαν οι διαξιφισμοί μεταξύ των ομάδων ενώ συμμετείχαν και οι μαθητές- με  συγχωρείτε ,το "κοινό¨ήθελα να πω, με  ερωτήσεις ,διαπιστώσεις αλλά και με ερωτήσεις παγίδα που πολλές φορές ομολογώ έφεραν σε δύσκολη θέση τους συμμετέχοντες στη συζήτηση..
Μετά από αρκετή ώρα αντιπαραθέσεων και ..."έντασης¨ ανάμεσα στις 2 ομάδες ,καταλήξαμε σε μία μέση θέση..
¨Να πιεστούν οι φαρμακευτικές εταιρείες αλλά και οι πολίτες να μην χρησιμοποιούν χημικά κατά την παρασκευή καλλυντικών που υποχρεώνουν τους επιστήμονες να χρησιμοποιούν ζώα για τα πειράματά τους ,αλλά μόνο φυτικά συστατικά που δεν προκαλούν αλλεργικές αντιδράσεις καθώς και η χρήση των ζώων σαν πειραματόζωα μόνο για ιατρικούς σκοπούς με στόχο  την καταπολέμηση ασθενειπων που δεν καταπολεμούνται με φαρμακευτικά σκευάσματα από το φαρμακείο της φύσης αλλά και για την ίαση άρρωστων ζώων.."
Μετά το τέλος και τη λήξη του debate ρώτησα τα παιδιά αν εντόπισαν λάθη ώστε να τα συζητήσουμε..Ετσι και έγινε.. Τα λάθη που τα ίδια τα παιδιά εντόπισαν έιχαν σχέση με τον τρόπο έκφρασης.Αυτά ήταν τα εξής..
Κάποιοι από τις  ομάδες  δεν μπορούσαν ν α βρουν τρόπο να κλείσουν μία πρότασή τους,άλλοι τα έχαναν,άλλοι έδειχναν αμήχανοι ή έιχαν περίεργη στάση που δεν ενέπνεε  στο κοινό εμπιστοσύνη και δεν τους έπεισαν,άλλοι δεν εξεφρασαν σωστά τα επιχειρήματα κλπ κλπ'

Μετά από αυτό συζητήσαμε πάνω στα λάθη αυτά και στο τι δεν πρέπει να γίνεται σε μια συζήτηση ενώ για άλλη μια φορά καταλήξαμε -πέρα από αυτά που ανέφερα -ότι το πιο σημαντικό είναι όταν διαπληκτίζονται 2 αντίθετες ομάδες ,το καλό είναι εμείς να προσπαθούμε να βρούμε μια τρίτη λύση που θα έχει στοιχεία και από τις 2..

Πραγματικά είναι δύσκολο είδος θεατρικού παιχνιδιού το debate αλλά απαραίτητο για αν ενδυναμώσει τα παιδιά ώστε να στέκονται θαρραλέα απέναντι σε άλλα άτομα και αν εκφράζουν την  άποψή τους ψάχνοντας πάντα αν υπάρχει μέση οδό ενώ επίσης τα βοηθάει να αποκτούν κριτική σκέψη μέσα απο την ενσυναίσθηση καθώς μπαίνουν και στη θέση του άλλου..

Μα δεν τελειώσαμε εδώ..Με το δάσκαλο του ΣΤ1  μετά από πρότασή μου αποφασίσαμε από κοινού ,στα πλαίσια των δραστηριοτήτων για το πρόγραμμα ευέλικτης που ανέλαβε να εκπονήσει το τμήμα του ,να κάνουμε ...διατμηματικό debate ..Στ τάξη via Ε τάξης...Θέμα ? ¨"Ρατσισμός"..Ένα θέμα που ταλανίζει την κοινωνία μας και πρέπει να εξαλειφθεί..Το πρόβλημα που παρουσιάστηκε όμως ήταν ότι η ομάδα που αντιπροσωπεύει η τάξη μου , θα ναι υπέρ ενώ, όπως και όλοι οι μαθητές μου, είναι αντιρατσιστές και αυτό θα επηρεάσει τον τρόπο που θα εκθέσουν τα επιχειρήματα .Συζητώντας πάνω σε αυτό τους είπα μερικά πράγματα και αποφάσισαν ότι πριν ξεκινήσουμε θα ανοίξουμε μια συζήτηση περί του θέματος και θα δώσουν και το στόχο ..Ποιος είναι αυτός?.Ότι μέσα από αυτή την αντιπαράθεση  θα δείξουν στους υπόλοιπους μαθητές της Ε και ΣΤ τάξης με ποιους τρόπους επηρεάζονται τα παιδιά προς την πλευρά του ρατσισμού που έχει σαν προέκταση και την ενδοσχολική βία και έτσι να προσπαθήσουν να αποφύγουν αυτό το δρόμο..Της ρατσιστικής και ξενοφοβικής συμπεριφοράς..




Δεν υπάρχουν σχόλια:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...