Κυριακή

Η Τρίτη βδομάδα τελείωσε.Μικρές πρακτικές για να μάθουν τα παιδιά να γράφουν από πάνω προς τα κάτω και άλλες πρακτικές για την τάξη.

Άλλη μια βδομάδα τελείωσε .
 Οι μικροί μαθητές σιγά σιγά μαθαίνουν πως όταν μπαίνουν στην τάξη και κάθονται  στο θρανίο ,πρέπει  να βγάζουν την κασετίνα  και το αντίστοιχο βιβλίο.  Είναι βέβαια ακόμα δύσκολο το να θυμούνται τι τους έχεις πει αλλά χρησιμοποιούνται διάφορες τεχνικές για αυτό (και γενικά για να θυμούνται οδηγίες).Από την επισήμανση  ,μέχρι ένα σφύριγμα με τη σφυρίχτρα ή ο χτύπος ενός κουδουνιού.
 Στη γλώσσα εντοπίζεται  ένα   πρόβλημα.Κάνεις τη γραμμούλα Τ και σου λένε "κυρία το Ταυ" ,κάνεις τη γραμμούλα Π και σου λένε "κυρία το Πι",κάνεις το Χ που μοιάζει με φράχτη και σου λένε "κυρία το Χι",κάνεις τον κύκλο και σου λένε ¨κυρία το όμικρον" και εσύ ακόμα δεν  έχεις προχωρήσει περισσότερο από το προγραφικό  στάδιο που είναι σημαντικό για τα παιδιά .Είναι σημαντικό γιατί θα τα βοηθήσει να μάθουν να γράφουν  πάνω στις γραμμές του φύλλου  και φυσικά να υπάρχει ομοιομορφία των γραμμάτων..
  Πρέπει να επιμένεις ξανά και ξανά στα παιδιά που έχουν μάθει τα γράμματα  πως δεν λέμε "Τάυ¨ αλλά πως μόνο τα δόντια χρησιμοποιούμε για το σχηματισμό του   γιατί γνωρίζεις  καλά πως επειδή το έμαθαν ως "τάυ" θα δυσκολευτούν κατά το σχηματισμό των συλλαβών ( και δεν αφορά  αυτό μόνο το συγκεκριμένο γράμμα). Αποφασίζεις να κάνεις ένα παιχνίδι πάνω σε αυτό
Στην τάξη μέσα δείχνεις ταυτόχρονα με το προγραφικό στάδιο τα γράμματα.Μιλάς για το Α το Ι ,το Ο ,το Π ,το Τ ,το Χ αλλά δεν τα δίνεις στο τετράδιο ως γράμματα,Μόνο παίζεις.Λες λέξεις που ξεκινούν απο τα γράμματα,δείχνεις εικόνες,τις γράφεις στον πίνακα ,ξεχωρίζεις τα γράμματα,ζητάς να τα αναγνωρίσουν μέσα σε λέξεις και ας μην τις ξέρουν ,να σου πουν δικές τους.
Επανέρχεσαι στο προγραφικό με  ένα φυλλάδιο  που κάνουν στο σχολείο.Παρατηρείς πως πολλά παιδιά γράφουν ανάποδα. Το Ο γράφεται από κάτω προς τα πάνω και από δεξιά προς τα αριστερά ενώ η σωστή γραφή πρέπει να είναι από πάνω προς τα κάτω και αριστερόστροφα..Πρέπει να σκεφτείς κάτι. Σημαδευεις τον δείκτη ή τον αντίχειρα του αριστερού χεριού του παιδιού με έναν μαρκαδόρο κάνοντας μια φατσούλα,ένα σημάδι  και βάζεις πάνω στη φωτοτυπία ένα χρωματιστό επίσης σημάδι και τους εξηγείς πως θα θα τα βοηθήσει να θυμούνται πως πρέπει να γράφουν από πάνω προς τα κάτω.Το σημαδεμένο δαχτυλάκι τους δείχνει πως αφού ξεκινήσουν από πάνω θα πρέπει αμέσως μετά να το συναντήσουν ,να το ακουμπήσουν και μετά να συνεχίσουν το δρόμο του σχήματος που έδωσες.Κάποια δυσκολεύονται πολύ στο να ακολουθήσουν τη σειρά αυτή μα προσπαθούν .Σημασία έχει να μάθουν πρώτα τη φορά.Τα άλλα θα έρθουν..Κάποια  άλλα παιδιά πάλι το βρίσκουν διασκεδαστικό και εύκολο.Εσύ για το μόνο που είσαι σίγουρη είναι πως το κόλπο θα πιάσει για όλα αλλά κάποια θέλουν το χρόνο τους.

Στα μαθηματικά το 1,2,3 ,4,αναγνωρίζονται μέσα από το παιχνίδι..Χτυπάς τα πόδια σου στο πάτωμα,τα δάχτυλά σου στο τραπέζι,μετράς μέχρι το 3 για να ησυχάσουν. παίζεις παιχνίδια με τους αριθμούς. Μετά προχωράς στο επόμενο βήμα.Γράφεις τον αριθμό στον πίνακα,δείχνεις τη φορά και ζητάς να την κάνουν στον αέρα.Τους δίνεις ένα μικρό φυλλάδιο με τους αριθμούς για όση ώρα  εσύ ετοιμάζεις τα τετράδια τους με τον νέο αριθμό  και όταν τελειώσουν τους ζητάς να κάνουν όσα έμαθαν με την πλαστελίνη.Και είναι πραγματικά διασκέδαση.¨Κυρία το Α το μεγάλο έκανα ¨όχι Αλφα αλλά Α λέει το παιδί που πριν από λίγο το έλεγε Άλφα ..Χαμογελάς.Παίζοντας έμαθε το φώνημα. Τώρα θα ναι πιο εύκολο.Βέβαια η εξάσκηση θα πρέπει να συνεχιστεί αλλά το πρώτο βήμα έγινε.

Στη Μελέτη  πέρα από την απόκτηση γνώσεων ,στόχος σου είναι να αναπτύξεις και δεξιότητες.Βάζεις στόχο  αυτή τη φορά την παρατηρητικότητα  αλλά και και να εντοπίσεις το πως εκφράζονται στον προφορικό λόγο.Ακούς προσεκτικά.Ρωτάς τι υπάρχει στην τάξη  και απαντούν κάποια με δυο λέξεις."Ενας πίνακας¨.Κάποια επαναλαμβάνουν το "και" ..ΘΡΑΝΙΑ ΚΑΙ ΒΙΒΛΙΑ ΚΑΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΚΑΙ ΧΑΡΤΙΑ. Στην ερώτηση  για το πως και από πού  έρχονται στο σχολείο αναφέρουν¨πάμε από εκεί και μετά στρίβουμε και μετά πάμε ίσια και μετά φτάνουμε στο σχολείο¨
Ξέρεις πως οι μικροί μαθητές επαναλαμβάνουν πολλές φορές το "και" και " μετά"στο λόγο τους τόσο στον προφορικό, στην αρχή, όσο και στον γραπτό.Αυτό σιγά σιγά θα πρέπει να αλλάξει.Το εντοπίζεις και το καταγράφεις..Ταυτόχρονα ,αφού το έχεις θέσει εξαρχής ως στόχο για αυτή την ενότητα ,αναπτύσσεις την παρατηρητικότητα.¨Τι βλέπετε στις εικόνες; Τι δεν είναι ίδιο με τη δική μας τάξη; Πώς είναι ντυμένα τα παιδιά; Τον πρώτο καιρό τα βοηθάς με ερωτήσεις .Αργότερα θα περιμένεις να εντοπίζουν τα ίδια τι συμβαίνει και πως είναι  το περιβάλλον τους τόσο αυτό που είναι κοντά τους όσο και αυτό που οι εικόνες του βιβλίου αντικατοπτρίζουν  και  σιγά σιγά θα τα προχωράς σε πιο σύνθετες νοητικές διεργασίες( παρατήρηση ,ταξινόμηση,ανάλυση κλπ) ώστε να φτάσουν στο σημείο όλα αυτά να τα κάνουν μόνα τους.

Στο διάλειμμα  πριν μπεις στην τάξη,ρωτάς τους συναδέλφους εφημερίας αν παρατήρησαν κάτι.Ο πρώτος κανόνας που έχουν θέσει τα παιδιά είναι ¨δεν θέλω να με χτυπούν ,να με πειράζουν ,να με κοροϊδεύουν" και θέλεις ,αν παρατηρηθεί ένα τέτοιο φαινόμενο ,να το σταματήσεις πριν αναπτυχθεί. Υπάρχουν παιδιά που είναι πειραχτήρια, ,που θυμώνουν εύκολα και αντιδρούν επίσης εύκολα.Τα ξέρεις. Ξέρεις πως πρέπει να τα βοηθήσεις να καταλάβουν ότι δεν μπορούμε να ενοχλούμε τους άλλους.Πως δεν έχουμε δικαίωμα να χτυπήσουμε τον άλλο επειδή θυμώσαμε  ή επειδή θέλαμε να τον πειράξουμε γιατί..."παίζουμε έτσι "και πως οι δικές μας αντιδράσεις εξαρτώνται απο το πως βλέπουμε εμείς τα πράγματα.Μα είναι μικρά ακόμα για να καταλάβουν τον άλλο. 'Ετσι στην τάξη πρέπει συνεχώς να συζητάς  μαζί τους για το ποια είναι αποδεκτή συμπεριφορά και ποια όχι,για το τι μπορεί να συμβεί αν θυμώνουμε και μετά χτυπάμε,να τα μάθεις πως αυτά είναι υπεύθυνα για τα συναισθήματά τους και τις αντιδράσεις τους και ταυτόχρονα αν συμβεί κάποιο περιστατικό να του; δείξεις πως πρέπει  να συμφιλιωθούν ζητώντας συγγνώμη ο ένας από τον άλλο. Η συνασθηματική και κοινωνική αγωγή που περιλαμβάνουν σωστή  συμπεριφορά και  ενσυναίσθσηση  είναι ίσως το πιο σημαντικό μέρος για έναν Παιδαγωγό -Δάσκαλο .

Τις ώρες που αναλαμβάνουν  οι καθηγητές ειδικοτήτων τα άλλα μαθήματα παρατηρείς αν τα παιδιά μεταβαίνουν ομάλά στο πρόγραμμα .Δεν παρεμβαίνεις στο έργο των συναδέλφων,στο πως κάνουν τη δουλειά τους ,στις δικές τους πρακτικές εκπαίδευσης και μάθησης αλλά είσαι εκεί αν χρειαστούν κάποια ενημέρωση απο σένα για τα παιδιά.Έχουν  το δικό τους ρόλο,τη δική τους σχέση  με τα παιδιά καθώς και με τους γονείς τους  και αυτό είναι σεβαστό και αποδεκτό.



Κάθε μέρα όλο και πιο πολύ όσον αφορά τους δικούς σου τομείς,βλέπεις πως τα πράγματα κυλούν ομαλότερα.΄Με εφευρετικότητα,ορισμό στόχων,λίγο παιχνίδι ,γέλιο και πολλή αγάπη για αυτό που κάνεις τα παιδιά τα βλέπεις να μεγαλώνουν,.Μέρα με τη μέρα.. ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΥΠΕΡΟΧΟ.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...