Συχνα γίνεται λόγος για λεξιπενία , γλωσσική ένδεια , ανεπάρκεια γλώσσας, γλωσσικό μαρασμό,κακοποίηση της γλώσσας, γλωσσική αναρχία, αναιμική γλώσσα, συρρίκνωση της γλώσσας, γλωσσική στείρωση ή και για αγλωσσία. Οι καθηγητές των Πανεπιστημίων και των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικώ ν Ιδρυμάτων διαμαρτύρονται για τα σφάλματα που παρουσιάζονται σ τα γραπτά των φοιτητών τους, τόσο στην ορθογραφία όσο και στη διατύπωση. Γενικά, γίνεται λόγος για γλωσσική κρίση και παρακμή . Η θέση αυτή τα τελευταία χρόνια βρίσκεται συνεχώς στην επικαιρότητα
Σαν δασκάλα αλλά νομίζω και πολλοί συνάδελφοι έχουμε παρατηρήσειαπό τους μαθητές μας
- Λαθη στην ορθογραφία ,στη διατύπωση ,στη σύνταξη
- Αποφεύγουν το γραπτό λόγο
- Αδυνατούν να καταλάβουν πολλές φορές τα κείμενα
- Αδυνατούν να αντικαταστήσουν έναν ξενικό δανεισμό με την αντίστοιχη ελληνική λέξη
- Πέφτουν σε πλατιασμούς και πλεονασμούς πχ.περιαυτολογώντας θα πω ότι ειμαι περήφανος για τον εαυτό μου
- Άγνοια της σημασίας των λέξεων κ.α
- Να παροτρύνουμε τους μαθητές μας να χρησιμοποιούν τον κατάλληλο γλωσσικό κώδικα ανάλογα με την περίσταση επικοινωνίας
- Να εκμεταλευόμαστε κάθε ευκαιρία για γραπτή ή προφορική έκφραση
- Να τους προτρέπεουμε να προσέχουν τα γραπτά τους από κάθε άποψη
- Να τους ζητάμε να διαβάζουν κριτικά και από κάθε άποψη( να χρησιμοποιούν τους πλαγιότιτλους,να υπογραμμίζουν τα κύρια σημεία,να επισημαίνουν απόψεις κλπ)
- Κατα τη διδασκαλία μας να δίνεται και χρόνος στη σημασία κυρίως των άγνωστων λέξεων,αλλά και στην ετυμολογία και στη ρίζα..Καλό είναι όταν υπάρχουν πχ αρχαιόκλιτα ρήματα και κυρίως σύνθετα να τους εξηγούμε πώς αλλάζει και για ποιο λόγο ο αόριστος ακόμα και αν πιστεύουμε ότι τα παιδιά δεν θα το καταλάβουν.
- Να ζητάμε να διαβάζουν περισσότερα βιβλία..
Tο ppt είναι αναρτημένο στο σύνδεσμο" Πώς να βοηθήσουμε τα παιδιά να κατακτήσουν τη γλώσσα μας"
Επίσης θα βρείτε και ένα ppt με τα" Βασικά γλωσσικά λάθη των παιδιών"
(Κάντε κλίκ στις φράσεις που σας έδωσα παραπάνω και θα οδηγηθείτε στα Power point).